اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 45
متعاليه که پيشگام آن در قرون اخير ، صدر المتألهين قدس سره است ، از محتاج به حاجت منتقل شد .
لذا بحث سبب نياز از بالعرض به ما بالذات متحول گشت و تحولي بنيادي
در رابطه جهان با جهان آفرين پديد آمد ؛ يعني در حکمت متعاليه چنين تحرير
شد که ماهيت هيچ پيوند ذاتي با واجب ندارد ، زيرا نه اصيل و نه مجعول است ،
بلکه آنچه به واجب مرتبط است ، نفس وجود اشياست که هم اصيل است و هم مجعول
و وجود ، چيزي جز ربط به واجب و غير از حاجت نيست ، چون اگر وجود محتاج به
واجب باشد - نه حاجت - همان طور که در متن کتاب تقرير شده است ، حاجت وصف
لازم ذات آن خواهد بود و چون وصف از مرتبه موصوف متأخر است ، پس حاجت در
متن ذات وجود راه نخواهد داشت و اگر حاجت در متن ذات وجود راه نداشته باشد،
وجود جهان در متن ذات خود مستقل و بي نياز مي شود ، چون رفع دو نقيض ممکن
نيست و جريان حاجت و سلب آن براي وجود ، نظير جريان وجود و عدم نسبت به
ماهيت نيست تا گفته شود ، ارتفاع نقيضين از مقام ذات جايز است ؛ « مرتبةً
نقائض منتفية »[1]، زيرا ماهيت ، مرتبه ذات او غير از مرتبه واقعيت او است .
لذا در مقام ذات او ، هيچ کدام از وجود و عدم دخيل نيستند ( البته
اين سخن ناصواب است ) ؛ ولي در مقام واقع ، هيچ ماهيتي خالي از هر دو طرف
نخواهد بود .
غرض آنکه مقام ذات وجود همان مقام واقعيت است ، نه امر ذهني و
ماهوي و در مقام واقع اگر حاجت نباشد ، استقلال و استغنا که لازم مساوي
نقيض است ، خواهد بود ، پس وجود اصيل و مجعول جهان عين حاجت است ، نه محتاج
، و سببي براي احتياج آن طرح نمي شود .