اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 36
صرف آنکه چون نظم معلول است ، علتي دارد ، خواه آن علت آگاه
باشد يا نباشد ، زيرا نظم خصيصه علمي به همراه دارد و ناظم آن حتماً بايد
عالم باشد ، بلکه از علت به معلول پي برده مي شود و برهان مزبور لمّي است و
اصل مطلب را بو علي سينا رحمه الله درباره نياز مؤلّف ( به فتح ) به
مؤلِّف داشتن بيان داشت که اگر گفتيم : جسم مؤلَّف ( به فتح ) است و هر
مؤلَّف ( به فتح ) مُولِّف ( به کسر ) دارد ، چنين برهاني لمّي است و از
علت کَون ناقص اکبر براي اصغر ، به آن پي برده مي شود ، نه اِنّي است که از
معلول به علت پي برده باشيم .[1]
بنابراين ، « عالم منظوم است و هر منظوم ناظمي دارد » ، از يک نظر
برهان لمي است . البته در هر برهان حدّ اوسط علت اثباتِ اکبر براي اصغر است
؛ ليکن عليت اثباتي قدر مشترک همه براهين است و آنچه مخصوص برهانِ لمّي
است ، همان عليت ثبوت کَون ناقص اکبر براي اصغر است ؛ خواه نسبت به کون تام
اکبر عليت داشته يا نداشته باشد که اگر نسبت به آن هم عليت حاصل شد ، چنين
برهاني لمّي مطلق خواهد بود .
به هر تقدير ، آنچه بو علي رحمه الله بر آن تفطّن يافت و به آن
تنبّه داد ، اين است که برهان مزبور از يک جهت لمي است و در کبرا از احد
المتلازمين پي به متلازم ديگر برده مي شود و يکي از دو متلازم - اوسط - علت
کَونِ ناقص متلازم ديگر - اکبر براي اصغر - است .
عدم مطابقت نتيجه با مطلوب در برهان نظم
همان طور که قبلاً بيان شد ، لازم است هر برهاني از جهات سه
گانه صغرا ، کبرا و نتيجه ( اگر قياس اقتراني بود ) مورد ارزيابي قرار گيرد
. برهان نظم از جهت صغرا و