اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 287
فراواني حکايت مي کنند ، قضايايي چون « خير اعلا وجود دارد » ، «
موجود مختار واقعيت دارد » ، « نيازمند و محتاج و همچنين توانگر و توانا
در خارج موجود است » ، زيرا اگر خير اعلا در خارج وجود نداشته باشد ، اين
قضيه اخلاقي که براي تحصيل خير اعلا يا وصول به آن بايد تلاش کرد ، هرگز به
فعليت نرسيده و تکليفي بر عهده انسان نمي آورد ، يا اگر موجود مختار
توانگر در خارج محقق نباشد ، هيچ يک از احکامي که در قضاياي اخلاقي براي او
در نظر گرفته مي شود، منجّز نمي شود يا آنکه به فعليت نمي رسد . همچنين
اگر محتاج و نيازمند در خارج نباشد ، هيچ تکليفي متوجه توانگران نيست .
نتيجه اينکه در فرض قبول احکام پيشيني براي عقل عملي ، هيچ يک از
اين احکام عهده دار اثبات مصاديقي که موضوعات آن ها يا شرايط و لوازم تنجيز
يا فعليت آن ها را تأمين مي نمايند ، نيستند . ترديد نسبت به اختيار و
اراده انساني يا شک نسبت به واقعيت خيري که احکام اخلاقي ناظر به آن است را
نمي توان با اتّکا به احکام اخلاقي دفع نمود ، بلکه اثبات نظري اين گونه
حقايق و تصديق به آن ها ، زمينه تحقق و فعليت احکام اخلاقي را تأمين مي
نمايد ، چنان که تصور امور ياد شده نيز شرط لازم براي انتزاع مفاهيم اوّلي و
صدور احکام بديهي اخلاقي را فراهم مي آورد ؛ يعني ذهن پس از تصور نيکي ،
خير اعلا و همچنين تصور نقصان و کاستي خود يا تصور اراده و اختيار خود ،
ضرورت و وجوب اخلاقي تحرک و تلاش براي تحصيل و تأمين نيکي يا خير را تصور
کرده و به آن حکم مي نمايد .
بنابراين ، بر خلاف آنچه کانت تصور کرده است ، على رغم ملازمه اي
که بين احکام اخلاقي و برخي قضاياي نظري هست ، هرگز استلزام از ناحيه احکام
اخلاقي نبوده ، بلکه از ناحيه احکام نظري است ؛ يعني وجود برخي تصورات و
تصديقات نظري درباره انسان و جهان ، به شرح ياد شده ، مستلزم احکام اصلي و
بنيادين
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 287