اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 286
است ، بر برخي گزاره هاي اوّلي و بيّني اشتمال دارند که بالذات
مورد اذعان عقل عملي هستند . با صرف نظر از اين که احکام اوّلي عقل عملي
کدام قضايا هستند ، هيچ گاه از قضايايي که به عقل عملي مربوط هستند ، قضيّه
و گزاره اي که به عقل نظري مربوط است ، نتيجه گرفته نمي شود ، در نتيجه
احکام اخلاقي مستلزم قضاياي نظري نيستند ؛ بلکه احکام عقل عملي با استفاده
از احکام و قضاياي مربوط به عقل نظري به نتايج تازه اي که در حوزه عقل عملي
قرار مي گيرد مي رسند ؛ يعني حکم عقل عملي هر گاه به صورت کبرا به قضيه
ديگري که به عقل نظري مربوط است ، منضم شود ، از انضمام آن قضيه که به
عنوان صغرا در نظر گرفته مي شود ، قياسي اخلاقي تشکيل مي شود که نتيجه آن
در کميت و کيفيت و نيز در نظري يا عملي بودن ، تابع اخس مقدّمتين است ، چون
در اين نوع قياس ، کبرا قضيه اي عملي است ، نتيجه نيز قضيه اي عملي بوده و
به عقل نظري مربوط نيست ؛ مثلاً استاد به شاگرد علم مي آموزد ، هر کس به
ديگري علم بياموزد ، نسبت به او حق احترام دارد ، پس استاد نسبت به شاگرد
حق احترام دارد .
در مثال فوق ، گزاره نخست ، به گزارش واقعيت خارجي مي پردازد و
گزاره دوم قضيه اي مربوط به عقل عملي است و نتيجه قياس نيز از احکام عملي و
اخلاقي است .
احکام عملي پيش از آنکه به مرحله اجرا در آيند و پيش از آنکه در
قالب قاعده و ضابطه اي خاص ، به صورت تکليف جزئي در متن اختيار و اراده
انسان قرار گيرند ، ناگزير به احکام و قضاياي نظري جزئي و خاصّي که ناظر به
اشخاص و حقايق خارجي هستند ، اعتماد مي نمايند .
بنابراين ، احکام اخلاقي براي فعليّت يافتن ، ناگزير از قضاياي
نظري و هستي شناسانه خاصي استفاده مي کنند که از وجود واقعيت هاي مشخص و
جزئي
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 286