اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 282
مورد صحت ديدگاه خود يا حتى با صرف نظر از صحت و سقم آن ، از
نقشه - به لحاظ اطميناني که به کاربرد عملي آن دارد - استفاده کرده و بر
همان اساس بر اجراي طرح نيز نظارت مي کند .
شناخت خداوند به عنوان واقعيّتي که پايگاه ايمان و جايگاه اعتقادي
حقيقي باشد ، هرگز نمي تواند بر معرفتي صرفاً کاربردي که فاقد اعتبار جهان
شناختي است يا بر آگاهي ظنّي مبتني است ، متکي باشد ، زيرا ظن در اين ميدان
که نقد آن کم تر از يقين نيست ، کاربردي ندارد ، و مدعيانِ اين صحنه را به
کمتر از برهان کالايي نيست ، چنان که ( انّ الظنّ لا يغني من الحق شيئاً )[1]و ( قل هاتوا برهانکم إن کنتم صادقين )[2]؛ ظن هرگز به چيزي از حق غنا نمي بخشد و از حق کفايت نمي نمايد و شما نيز اگر صادق هستيد ، برهان خود را ارايه دهيد .
ادّعاي اثبات وجود خداوند از طريق برهان اخلاقي ، به اقامه برهان
نسبت به مقدّمه نخست نيازمند است و تا وقتي که برهان بر طرف خلاف نياز
ندارد ، بلکه فقدان برهان در طرف موافق ، براي ترديد کافي است و چون مقدّمه
مزبور در قالب قضيه کليه است ، با ارايه موارد جزئي نمي توان آن را اثبات
کرد .
احکام ثابت و فراگير اخلاقي به صورتي که متأثر از شرايط فرهنگي ،
سياسي ، اقتصادي يا رواني خاص نباشند ، چون يک حکم کلي و عام است ، بايد
براي همه موارد اثبات شوند و تا هنگامي که دليلي که عهده دار اثبات آن است ،
اقامه نشود ، ترديد در آن به قوّت خود باقي است ، بلکه با ارايه يک مورد
خلاف آن کلي ادعا شده ، بطلان مقدّمه مزبور به طور قطع روشن مي شود ؛ يعني
اگر با فقدان يکي از