اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 280
اگر مقدمه اوّل يعني وجود قوانين و فرامين مشترک اخلاقي مسلم
باشد ، به گونه اي که انسان پيش از اتيان و عمل بر طبق آن ها ، در هراس و
اضطراب بوده و پس از عصيان ، احساس ندامت و شرم داشته باشد و عموميت اين
قوانين و احکام نيز به صورتي باشد که اشخاص مختلف در نژادها ، فرهنگ ها و
موقعيت هاي اجتماعي متفاوت ، در اوج اقتدار يا حضيض ذلت و در صورت حمايت يا
مخالفت ديگران و در فرض به سر بردن در انزوا و محروميت از پست جمعي يا رشد
و تربيت در محيط اجتماعي يا در حالت حضور در جامعه بَدَوي يا زندگي در
جامعه مدرن شهري ، در هنگام عمل به قانون يا تخلّف از آن و در همه حالت ها و
فرض هاي قابل تصور ديگر ، احساس هراس يا گناه داشته باشد ، مي توان چنين
نتيجه گرفت که منشأ اين قوانين هيچ يک از حالات و فرض هاي ياد شده نيست و
علّت و ريشه اي خارج از اين مجموعه دارد .
اشکال مشترک براهين نظري اخلاقي
اشکال عمده بر مقدّمه نخست وارد است ، زيرا راهي براي اثبات آن
نيست ؛ توضيح اين که اثبات آن يا به شيوه استقرا و يا به برهان است ، و
استقرا در صورتي مفيد يقين است که تام باشد و ما هرگز نمي توانيم درباره
احساس همه افراد جهان ، استقرايي تام داشته باشيم . رابطه موضوع و محمول
قضايايي که در برهان مورد استفاده قرار مي گيرند ، بايد ضروري باشد و رابطه
ضروري بين قضايا در صورتي است که يا محمول در حد موضوع اخذ شده باشد و
محمول ذاتي باب ايساغوجي موضوع باشد ، در اين صورت قضيّه چهره تحليلي خواهد
يافت ، يا اين که محمول از لوازم ذاتي و ذاتيّات باب برهان بوده و در اين
صورت ، اگر بيّن نباشد ، بايد با وسايطي که بيّن هستند ، مبيّن شود .
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 280