اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 24
دو يا چند چيز به هم در شرايط خاص ، مفهوم نظم انتزاع مي شود ،
به طوري که يک شئ بسيط مانند « الف » ، هرگز منشأ انتزاع مفهوم نظم نخواهد
بود .
چون قياس و سنجش ، گاهي اعتباري است ، گاهي صناعي و گاهي طبيعي و
تکويني ، و آنچه در برهان نظم معتبر است ، همان نظم طبيعي و تکويني است ،
نه اعتباري و نه صناعي ، لازم است به آنچه محور اصلي استدلال است ، اشاره
شود تا آنچه خارج از مدار برهان است ، وارد بحث نشود .
نظم اعتباري که طبق قرارداد معتبران انجام مي شود ، در حالت هاي
گوناگون متفاوت مي شود ؛ مانند نظم صف سربازان ، يا صف نمازگزاران به جماعت
، و نظم صناعي که طبق قانون خاص صنعت تهيه ، و براي هدف معيني اعمال مي
شود ، مانند نظم راديو ، ساعت و ... است و اين دو قسم نظم ، از بحث هاي
برهاني بيرون است . هر چند ممکن است از نظم صناعي براي تأييد ذهن متعلّم
استمداد شود .
نظم طبيعي و تکويني آن است که نه طبق قرارداد معتبران باشد و نه از
وحدت حقيقي محروم و فقط داراي وحدت صناعي باشد ؛ بلکه در مدار تکوين و
حقيقت يافت مي شود و حکم خاص خود را خواهد داشت ، چون نظم تکويني با قياس و
سنجش موجودهاي خارجي محقق مي شود و سنجش و قياس بدون ربط تکويني ممکن نيست
و ربط نيز خارج از محدوده وجود نيست ، زيرا بر اساس اصالت وجود ، هرگونه
پيوند تکويني ميان اشيا ، فقط با وجود صورت مي پذيرد و هرگز بدون آن ميسر
نيست ، بنابر اين هر گونه ربط عامل نظم توسط وجود حاصل خواهد شد .
لازم است توجه شود که در شناخت هاي جدلي ، هر چيزي را نمي توان با
مقابل او شناخت . البته شناخت اصيل هر چيزي به تحليل اجزاي دروني اوست ؛ به
هر تقدير ، بايد عنايت داشت که نظم در مقابل هرج و مرج است ، نه در مقابل
شر ، چون بحث خير و شر به طور کامل از بحث نظم و هرج و مرج جداست ، زيرا
اگر
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 24