اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 176
حدوث نيز در نزد متکلمان به همان عوارض و اوصاف اجرام مادّي
مربوط است ، از اين رو برهان حرکت يا حدوث نياز به محرّک يا محدث را در
محور همان اوصاف و عوارض اثبات مي نمايند .
حدوث در محدوده تغيير است و اگر تغيير به برخي عوارض جسم محدود
باشد ، نياز به محدث نيز در همان محدوده خواهد بود ، به همين دليل استدلال
متکلمان به اين که عالم متغيّر است و هر متغيّر حادث است ، پس عالم حادث
است ، با دقت عقلي به اين صورت بيان مي شود که « عالم در عوارض و اوصاف خود
متغيّر است و هر چه در اوصاف و عوارض خود متغيّر باشد ، در اوصاف و عوارض
حادث خواهد بود » .
بر اين اساس ، قياس دوم اهل کلام نيز که « عالم حادث است و هر حادث
به محدث نيازمند است ، پس عالم محتاج به محدث است » ، به اين صورت خواهد
بود که « عالم در عوارض و اوصاف خود حادث است و هر چه در عوارض و اوصاف خود
حادث باشد ، در عوارض و اوصاف به محدث نيازمند است ، پس عالم در عوارض و
اوصاف خود به محدث محتاج است » . به اين بيان گوهر و ذات عالم طبيعي و
جسماني ، همان گونه که از حرکت ، تغيير و حدوث مصون مي ماند ، از محرّک و
محدّث نيز بي نياز مي شود .
بدين ترتيب ، قائلين به برهان حرکت و حدوث ، نمي توانند شبهه
ازليّت مادّه يا صورت جسميّه را نيز دفع کنند ، زيرا جسم که مرکب از صورت و
مادّه است ، در بيرون از ذات ، يعني در محور عرض يا محور صور نوعيّه اي که
بر جسم عارض مي شوند ، متغير بوده و به محدث يا محرّک محتاج است .
صور نوعيه مي توانند بر اساس کون و فساد ، يکي پس از ديگري ، به
صورت غير متناهي تغيير پيدا کنند و اعراضي که بنابر ديدگاه متکلمان ، حرکت
در آن ها راه
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 176