اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 110
گوينده ، فلسفه و حکمت به معناي خاص باشد ، هيچ گاه داعيه شمول
نسبت به همه علوم را نداشته است تا آن که از جدايي تدريجي علوم از فلسفه
خبر داده شود ، و اگر منظور آن است که روش عقلي و تجرّدي با پيشرفت علوم
تجربي از بين رفت و آزمون حسّي به جاي گزاره هاي متافيزيکي قرار گرفت ،
سخني است حق ؛ ليکن پايه علوم طبيعي از ديرباز همان تجربه بود ، مگر کليات
عقلي آن که در قلمرو آزمون قرار نمي گرفت .
فلسفه و علوم جزئي
تعريف حکمت به تشبه باري يا صيرورت و تحول انسان به عالِمي علمي
که مشابه عالَم عيني است ، آن چنان که در عبارات فارابي و حکماي بعد از او
آمده است ، ناظر به تعريف فلسفه و حکمت به معناي خاص آن است و اعتراف حکما
و از جمله بوعلي در رساله حدود ، به اين که شناخت حدود و تعريف اشيا و
تشخيص ذاتيات و عرضيات آن ها دشوار ، سخت و متعذّر است ، ناظر به امور
طبيعي و حقايق مادي است . 1
علوم فلسفي و رياضي و نيز بخشي از اخلاقيات ، از مفاهيم تجريدي و
عقلي استفاده مي کنند و شناخت حقايق اين امور و عوارض ذاتي آن ها و در
نتيجه جريان برهان و قياسات يقيني در آن ها ، گسترده و عام است و علوم
طبيعي که از طريق حس و تجربه به اصطياد مفاهيم و ماهيات مي پردازند ، به
سختي به حقايق امور راه مي يابند و در نتيجه با دشواري مي توانند به اقامه
برهان بپردازند .
کاستي برهان در علوم طبيعي موجب شده است که در اين علوم به مقدمات و
نتايج ظني اکتفا شده و از آثار عملي اي که از قياسات ظنّي پديد مي آيد ،
بهره برده