اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 109
مي شود .
موضوع علوم طبيعي هستي هاي مادّي و موضوع علوم رياضي اموري است که
مي توانند از تجرد برزخي برخوردار باشند ؛ ليکن با مقدار و اندازه همراه
هستند و موضوع فلسفه به معناي اخص که اينک لفظ حکمت و فلسفه به آن منصرف مي
شود ، واقعيت و هستي مطلق است و محمولات آن عوارضي است که بر هستي مطلق
قبل از تقيّد به قيود رياضي ، طبيعي ، اخلاقي و منطقي عارض مي گردند .
فلسفه و حکمت عملي که عهده دار بحث از هستي هايي است که از مسير
اراده انساني تحقق مي پذيرند ، خود از تقسيمات ديگري نظير اخلاق ، تدبير
منزل و خانواده و هم چنين تدبير مدن و علم الاجتماع برخوردار است .
تقسيمات فوق که از ديرباز رايج بوده و فارابي و ساير حکماي اسلامي
تفصيل آن را بيان داشته اند ، نشان مي دهد که حکمت و فلسفه به معناي اعم ،
هرگز يک علم واحد نبوده است ، بلکه معناي عامي بوده است که از علوم متمايز و
مختلفي حکايت مي کرده است .
فلسفه و حکمت به معناي خاص که الهيات نيز خوانده مي شود ، علمي خاص
است که هرگز داعيه شمول نسبت به ساير علوم را نداشته است و اين گفتار که
روزگاري فلسفه شامل همه علوم بوده و به مرور ، علوم که چهره تجربي يافته و
در زمينه هاي مختلف رشته هاي گوناگوني را پديد آورده اند ، از فلسفه جدا
شده اند ، از حرف هاي رايجي است که على رغم تکرار فراوان ، فاقد اساسي
استوار است ، زيرا اگر مراد گوينده از فلسفه معناي اعم آن باشد ، هرگز يک
علم واحد نبوده که داراي موضوع خاص ، مسائل مخصوص و مبادي ويژه باشد ، بلکه
شامل علوم مختلفي مي شده است که برخي از آن ها به مناسبت موضوع ، از آغاز
تجربي بوده و موضوع برخي ديگر از رصد آزمون و تجربه حسّي بيرون بوده و مي
باشد ، و اگر منظور
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 109