اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 104
برهان از راه هايي نظير اثبات تجرّد و غير مادي بودن نفس و شئون
آن ، اصل عليت را از حصر علل مادي خارج مي سازد و علل مادّي را به بخشي از
هستي منحصر و محدود مي داند ، و در تحليل معناي مادّه به ضرورت علل صوري ،
غايي و فاعلي استدلال مي نمايد ، و با اثبات موجودات غير مادّي ، به بي
نيازي جريان عليّت از علل مادي و صوري پي برده مي شود و در سلسله مجردات ،
تقدم عليت غايي بر علّت فاعلي و در نهايت فاعليّت علّت غايي نسبت به علّت
فاعلي و در نتيجه اصالت و تقدّم علّت فاعلي نسبت به ساير علل آشکار مي گردد
.
واقعيت « شناخت » و شناخت شناسي
شناخت و معرفت همواره ناظر به امري است که متعلق آن ، يعني
معلوم است و شناخت به لحاظ مدرکات و موضوعات مختلفي که مورد ادراک قرار مي
گيرد ، تقسيم هايي را مي پذيرد ؛ مانند فلسفه که علم به هستي و عوارض ذاتي
آن است يا رياضيات و علوم مختلف طبيعي .
« معرفت شناسي » شناختي است که موضوع آن معرفت و آگاهي انساني است ؛ نه اشياي خارجي .
همان گونه که موضوعات مختلف واقعياتي هستند که علوم مختلف در رتبه
دوم نسبت به آن واقعيات هستند ، شناخت شناسي نيز به عنوان يک علم در رتبه
دوم نسبت به ساير علوم قرار دارد . البته شناخت از آن جهت که خود يک علم
است ، با تنقيح مناط و با تعدد جهت ، محکوم به احکامي است که درباره ساير
علوم اثبات مي کند ؛ نظير اين مسئله که با تعدّد جهت يا با تنقيح مناط يک
امر که زير مجموعه اقساط مربوط به خود قرار مي گيرد ، در علوم مختلف وجود
دارد .
براي مثال ، در منطق کلّي را به پنج قسم جنس ، نوع ، فصل ، عرض عام و
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 104