responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : انسان و قرآن المؤلف : حسن زاده آملي، حسن    الجزء : 1  صفحة : 28
احكام كثرت خالى نيست , به علت اينكه ما چيزى را نمى دانيم مگر از حيث اتصاف اعيان ما به وجود و از حيث قيام حيوه و علم به ما و از حيث ارتفاع موانع حايل بين ما و بين آنچه كه ادراك آن مرام و مقصود ماست , و اين امور كه برشمرديم اقل امورى است كه ادراك حقايق بسيط احدى بدانها توقف دارد , و حال اينكه همين اقل امور خود جمعيت كثير است و خيلى است , لذا حصول وصف احديت و بساطت براى ما و براى ادراك ما متعذر است , و آن حقايق متعين احدى را بايد موجودى احدى ادراك كند , يعنى بسيط را ادراك نمى كند مگر بسيط . پس ما از حقايق جز صفات آنها را از آن حيث كه صفات اند , نمى دانيم , نه اينكه حقايق آنها را بدانيم چنانكه شيخ رئيس بدين سخن اعتراف دارد , و حال اينكه صفات حقايق به حسب قرب و بعد متعدد و متفاوت اند . و نيز از همين جهت , علوم انسانها متفاوت است . پس نتيجه اينكه علم به حقايق متعذر است مگر از وجهى خاص كه بواسطه ارتفاع حكم نسب و قيود كونيه از عارف در حال تحقق او به مقام كنت سمعه و بصره صورت پذيرد .

7 ) اين دليل مؤيد وجه ششم است , و آن اينكه اهل ميزان همگى اعتراف دارند كه بسايط را حد نيست , و رسم معرف كنه حقيقت نيست و معرفت مركب فرع معرفت بسايط است , زيرا هر مركبى در وجود ذهنى و خارجى به حسب تركيبش , منحل به بسايط مى شود , و چون معرفت مركب موقوف بر معرفت بسيط است و معرفت به موقوف عليه , يعنى بسيط , حاصل نشود معرفت موقوف , يعنى مركب , هم حاصل نمى شود , پس نتيجه اينكه علم به حقايق اصلا حاصل نمى شود .

8 ) اقرب حقايق به انسان خود انسان است , و حال اينكه به كنه خود نمى رسد تا چه رسد به ديگرى .

9 ) اعرف حقايق جوهريه در نزد اهل نظر , كه آن را به حقيقت براى تمثيل حقيقت جوهريه تعيين كرده اند , حقيقت انسان است , و در تعريف او گفته اند : انسان حيوان ناطق است , و حيوان را تعريف كرده اند كه جسم نامى متحرك به اراده است , و جسم را تعريف كرده اند كه جوهر قابل ابعاد ثلاثه متقاطع بر قوائم است , و حال اينكه در اين تعريفات از چند وجه شك روى مى آورد :

اسم الکتاب : انسان و قرآن المؤلف : حسن زاده آملي، حسن    الجزء : 1  صفحة : 28
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست