responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله    الجزء : 1  صفحة : 10
پرتو هدايت آنان خطوط اصلى آن به خوبى بيان مى گردد ﴿ قد تبين الرشد من الغى - بقره]( 256 : , و چون شناخت عصمت مدعيان بالاصاله رهبرى مقدور توده انسان ها نيست , بايد توسط علامت عقلى و دلالت تام همانند معجزه ثابت گردد , سپس با تنصيص همان معصوم كه رهبرى وى به اعجاز ثابت شده است , رهبرى معصوم ديگر ثابت شود . چنان كه رهبرى معصوم دوم نيز با اعجاز وى قابل اثبات مى باشد . و معجزه حجت برهانى است نه حجت ظنى و عامى .

4 - تفكر الهى درباره انسان همانند تفكر الهى درباره موجودهاى ديگر است . برخى از متفكران الهى بر اين پندارند كه هر پديده در اصل حدوث خود نيازمند به مبدء فاعلى بوده و بدون سبب نخست يافت نمى شود , و چون با تحقق آن شى ء , وصف حدوث بر طرف مى گردد و نوبت بقاء فرا مى رسد , لذا آن موجود به حال خود واگذار شده و مسؤوليت دوام وى به عهده خودش مى باشد و در بقاء محتاج به سبب نيست .

و بعض ديگر از فرزانگان صاحب نظر بر اين باورند كه سبب نياز به مبدء فاعلى همانا فقر ذاتى موجودى است كه هستى او عين ذاتش نمى باشد . لذا فرقى بين حدوث و بقاء نيست , و در هر حال محتاج به سبب نخست يعنى واجب الوجود خواهد بود , و از طرف ديگر , مبدء نخست هرگز او را به حال خود رها نمى كند .

اين دو طرز تفكر كه دو نحوه جهان بينى الهى است , در عين اشتراك در بعضى از معارف دينى , تفاوتهاى مهمى را به همراه دارد . ممكن است يك صاحب نظر كه داراى مبناى دوم است در

اسم الکتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله    الجزء : 1  صفحة : 10
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست