تعبير مى كنند , و آن فوق مرتبه قلم اعلى مسمى به عقل اول است زيرا قلم خلق است
و اول ما خلق بر وى صادق است نه اول ما صدر لذا از قلم ما در تقرير و تفسير
اين فص , خلق اول جارى شده است كه بايد بين اول ما صدر و اول ما خلق فرق
گذاشت .
در رساله وحدت از ديدگاه عارف و حكيم در اين مطلب شريف بحث كرده ايم و به
امهات مسائل پيرامون آن اشارت نموده ايم . در مبحثى بدين عنوان( صدور وحدت
حقه حقيقيه ظليه از وحدت حقه حقيقيه ذاتيه) ( ص 83 98 ط 1 ) .
تبصره : وجه تعبير به ظل را دانستى , حال گوييم كه علماى نحو ضمير را به ظاهر
و بارز و مستتر قسمت كرده اند يعنى آشكار و نيم آشكار و پوشيده و حق سبحانه در
اول حديد فرمود : هوالاول والاخر والظاهر والباطن , و در سوره ابراهيم فرمود , و
برزو الله جميعا ( آيه 22 ) , و برزو الله الواحد القهار ( 49 ) فافهم .
تبصره : در فصل سيزدهم باب يازدهم نفس اسفار ( ج 4 ص 168 ط 1 ) در تنزيل و
تطور وجود منبسط مسمى به نفس رحمانى گويد : حتى تبدلت صورتها بصورة النفس
المتحدة بالعقل الفعال الذى هو نور من الله و مثال منه اكرم و كلمته اتم و اسم
اعظم . و در فصل 29 مرحله ششم آن در علت و معلول ( ج 1 ص 193 ط ) بحثى شريف
در اول ماينشأ من الوجود الحق دارد فراجع .