و آن خلق نخستين جز عقل مجرد نتواند بود كه از آن بقلم تعبير كرد چه اگر جسم
باشد مركب از هيولى و صورت است كه صدور كثرت لازم آيد .
و اگر صورت باشد به قاعده تلازم بين هيولى و صورت بى هيولى نميشود و باز صدور
كثير لازم آيد .
و اگر هيولى باشد نيز بى صورت متحقق نيست . علاوه اينكه خلق نخستين بايد مبدأ
و واسطه پيدايش مادونش باذن الله باشد و هيولى قوه محض است .
و اگر عرض باشد عرض احتياج بموضوع دارد .
و اگر نفس باشد به بدن محتاج است و در هر صورت صدور كثير لازم آيد .
خلاصه به برهان عقل و نقل خلق اول عقل مجرد است و در لسان روايات باعتبارات
مختلف بعبارات گوناگون تعبير شد و معنى همه يك حقيقت است :
رئيس المحدثين جناب كلينى در كافى باسنادش از امام صادق عليه السلام روايت
كرده است انه قال الله تعالى خلق العقل و هو اول خلق من الروحانيين عن يمين
العرش من نوره .
در تفسير على بن ابراهيم از امام صادق عليه السلام است كه : انه اول ما خلق
الله تعالى القلم .
و در روايات از رسول الله صلى الله عليه و آله وسلم روايت شده است كه اول
ما خلق الله نورى . و در لفظ ديگر اول ما خلق الله روحى .
و در روضه كافى از امام باقر عليه السلام در حديث طويلى است تا اين كه فرمود
: ولكنه كان اذلاشى غيره و خلق الشى الذى جميع الاشياء منه و هو الماء الذى خلق
الاشياء منه فجعل نسب كل شى الى الماء و لم يجعل للماء نسبا يضاف اليه .
و در قرآن كريم است
و كان عرشه على الماء
( سوره هود آيه 7 ) .