اسم الکتاب : کلمه عليا در توقيفيت اسماء المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 4
دلالت كند بر اتصاف حق تعالى بدان صفت , و يا بر صدور آن فعل از او , خواه اذن
شرعى در اطلاق آن اسم بر بارى تعالى رسيده باشد يا نه .
آنانى كه در اسماء الله تفصيل داده اند دو دسته اند : دسته اى كه قاضى ابوبكر
باقلانى و پيروانش باشند گويند : هر اسمى دلالت كند بر معنائى كه براى خداوند
ثابت است , و موهم خلاف سزاوار كبريائى و عظمت پروردگار نباشد اطلاق آن اسم
بر خداوند بدون توقيف جائز است .
و دسته ديگر بر مذهب باقلانى قيد ديگر افزودند كه علاوه بر نفى ايهام نقص بايد
اسمائى باشند كه مشعر به تعظيم و تجليل پروردگار نيز باشند .
مثال : قدرت بشرط لا مأخوذ است و قابل بر حمل نيست , و به صورت قادر و
قدير
در مى آيد و صورت لابشرطى مى گيرد و قابل حمل مى گردد كه مثلا گوئيم الله قادر است
, يا الله قدير است , پس قدرت مبدء قادر و قدير است كه هر يك محمول واقع
شده است , و خداى سبحان را به اسم يا قادر , و يا به اسم يا قدير مى خوانيم .
در تقرير محل نزاع بدين وجه كه سخن رفت , به مواقف قاضى عضدايجى و شرح مير
سيد شريف گرگانى بر آن ( ط تركيه ص 541 ) , و نيز به مقاصد و شرح مقاصد
تفتازانى ( ط تركيه ج 2 ص 171 ) ناظريم , و لكن به اختصار گذرانده ايم .
مطلب ديگر اين كه در معنى توقيفى بودن اسماء نيز اختلاف است , چنان كه در
معنى اسماء .
و ديگر اين كه بحث توقيفى بودن اسماء در كتب كلامى , و در اكثر تفاسير قرآنى
, در اسماء ملفوظه است كه در حقيقت اسماء اسماءاند , بلكه به يك معنى اسماء
اسماء اسماءاند , و در صحف عرفانى , و حكمت متعاليه هم در اسماء ملفوظه , و
هم در اسماء عينيه وجوديه خارجيه كه مظاهر و شئون و آيات حق تعالى اند , و به
عبارت اخرى : در مراتب موجوداتست كه هر مرتبه را مقام معلوم است .
هر يك از مطالب ياد شده در فصول آينده بيان مى شود , و قول حق محقق مى گردد ,
و متبع دليل است و قائد الى الحق عقل و برهان .
و بايد ديد كه مساله توقيفيت اسماء از كى پديد آمد و از كجا آغاز شد و سپس
اسم الکتاب : کلمه عليا در توقيفيت اسماء المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 4