اسم الکتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 78
گواهى مى دهند . و تهذيب تفتازانى به نام تهذيب المنطق و الكلام است چنانكه در
ديباچه تهذيب منطق گفته است : فهذا غاية تهذيب الكلام فى تحرير المنطق
و الكلام .
و همين نحوه گفتار تفتازانى را در كلام ارموى ( قاضى سراج الدين محمود بن ابى
بكر ارموى متوفى 682 ه , كشف الظنون ج 2 ص 1715 ) پيش از وى در ديباچه مطالع
الانوار ملاحظه مى فرمايد كه گفت( : و بعد فهذا مختصر فى العلوم الحقيقية
و المعارف الالهية سميتة بمطالع الانوار و رتبته على طرفين الاول فى المنطق ,
و الثانى اربعة اقسام : الاول فى الامور العامة , و الثانى فى الجواهر الخاصة ,
و الثالث فى الاعراض خاصة , و الرابع فى العلم الالهى خاصة) . . . . اين مطالع
همان است كه قطب رازى قسمت منطق آن را شرح كرده است و به شرح مطالع شهرت
دارد و كتاب درسى در حوزه هاى علمى بود .
و همچنين شيخ اشراقى سهروردى با اين كه خود عارف مرتاض و سالك ممتاز است ,
پيش از حكمت اشراق يك دوره منطق را مدخل آن قرار داده است كه هر دو را
ملا قطب شيرازى شرح كرده است , و استاد علامه طباطبايى از اساتيد خود نقل مى فرمود
كه شرح قطب تقرير درس خواجه طوسى است .
و همچنين مؤلفات بسيار ديگر كه ذكر آنها به طول مى انجامد , تا نوبت رسيد به
حكيم متاله ملا هادى سبزوارى صاحب لئالى منتظمه در منطق , و غرر الفرائد در
حكمت
كه خود ناظم و شارح و محشى آن دو اثر گرانقدر است . لئالى را در مقدمه غرر قرار
داده است , بلكه لئالى را به بحار تشبيه كرد و غرر را مستخرج از آن , چنانكه
در ديباچه لئالى گفت :
ينتفع الكل بذى الموائد *** من ذى البحار غرر الفرائد
نگارنده چندين دوره شرح لئالى را در تهران و قم تدريس كرده است , و هر دوره
بر آن تعليقاتى فزوده است و مطالبى گرد آورده است تا اينكه مجموع آن به نام
نثرالدرارى على نظم اللئالى به زينت چاپ آراسته شده است و نزديك است كه در
دست نشر بيفتد .
در شيوه پسنديده و روش خجسته ياد شده , هدف اين بزرگان جواب عملى به
اسم الکتاب : قرآن و عرفان و برهان از هم جدائي ندارند المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 78