اسم الکتاب : طرح کلي انديشه اسلامي در قرآن المؤلف : الخامنئي، السيد علي الجزء : 1 صفحة : 6
شكل گرفته است . شايد همين بى ارتباطى و بى اعتنائى يا احساس بى نيازى يا
نوميدى از امكان استفاده ئى صحيح كه هر يك به نوبه ء خود , معلول عواملى خاص
است موجب آن گشته كه تدبر در آيات قرآن , جاى خود را به قرائت و تلاوتى سطحى
و سرسرى و فاقد نتيجه و ثواب دنيوى و يكسره براى پاداش و جزاى اخروى , داده و
كتاب كريم الهى دستمايه ء عوامى ها و عوامفريبى ها شده است .
با توجه به اين واقعيت مى توان به طور خلاصه سه خصوصيت مهم را در بحث ها و
گزارشهاى فكرى اسلامى , ضرورتى دانست كه تخلف از آن شايسته ء متفكران آگاه و
مسئول اين روزگار نيست :
نخست آنكه معارف و دستگاه فكرى اسلامى از تجرد و ذهنيت محض , خارج گشته و
همچون همه ء مكاتب اجتماعى ناظر به تكاليف عملى و بويژه زندگى اجتماعى باشد و
هر يك از مباحث نظرى , از اين ديدگاه كه چه طرحى براى زندگى انسان و چه هدفى
براى بودن او و چه راهى براى رسيدن به اين هدف , ارائه مى دهد مورد بررسى و
تامل و تحقيق قرار گيرد .
ديگر آنكه مسائل فكرى اسلام , به صورت پيوسته و به عنوان اجزاء يك واحد مورد
مطالعه قرار گيرد و هر يك به لحاظ آنكه جزئى از مجموعه ء دين و عنصرى از اين
مركب و استوانه ئى در اين بناى استوار است و با ديگر اجزاء و عناصر , هم آهنگ
و مركب و استوانه ئى در اين بناى استوار است و با ديگر اجزاء و عناصر , هم
آهنگ و مرتبط است و نه جدا و بى ارتباط با ديگر اجزاء بررسى شود تا مجموعا از
شناخت اين اصول , طرح كلى و همه جانبه ئى از دين به صورت يك ايدئولوژى كامل و
بى ابهام و داراى ابعادى متناسب با زندگى چند بعدى انسان , استنتاج شود .
ديگر آنكه در استنباط و فهم اصول اسلامى , مدارك و متون اساسى دين , اصل و
منبع باشد , نه سليقه ها و نظرهاى شخصى يا اندوخته هاى ذهن و فكر اين و آن . . تا
حاصل كاوش و تحقيق , به راستى[ ( اسلامى] ( باشد و نه هر چه جز آن . براى بر
آمدن اين منظور , قرآن , كاملترين و موثقترين سندى است كه مى توان به آن
اسم الکتاب : طرح کلي انديشه اسلامي در قرآن المؤلف : الخامنئي، السيد علي الجزء : 1 صفحة : 6