اسم الکتاب : رساله وحدت از ديدگاه عارف و حکيم المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 51
توحيد از ديدگاه عارف و حكيم
بعضى از متوغلين در كثرت , اطلاق لفظ وجود بر بارى تعالى و بر ما سواه را تجويز
نمى كنند كه شرك لازم آيد لذا يا بايد حق سبحانه را ماهيت مجهوله الكنه بداند و
ما سواه را ما هيات موجوده مجعوله , و فيه ما فيه و يا مطلقا قائل به اصالت
ماهيت بشود و هذا افحش و يا ماسواه را ماهيات متحققه متاصله بداند و وجود را
در آنها اعتبارى انگارد و يا آنها را منسوب به وجود يعنى حق سبحانه پندارد در
اين فرض , اعتبار از كدام موطن ماهيت بى وجود ملحوظ است و انتساب ماهيات
متخالفه با يكديگر و منفصله از مبدا به زعم او به چه نحو است ؟ پس هم اين
اعتبار بى اعتبار است و هم اين انتساب
عجب اين كه بعضى از منتحلين به اسلام در اطلاق وجود و موجود بر حق تعالى مطلقا
انكار دارند كه اين الفاظ از كجا برخاسته است و اين برهان الموحدين اميرالمؤمنين
حضرت وصى عليه السلام است كه مى فرمايد :
الدال على قدمه بحدوث خلقه و بحدوث خلقه على وجوده و باشتباههم على ان لا شبه
له
( 31 )
و نيز فرمود :
فهو الذى تشهد له اعلام الوجود على اقرار قلب ذى الجحود
( 32 )
و نيز فرمود :
كائن لا عن حدث , موجود لا عن عدم
( 33 )
و اعجب اين كه همين اناس از اطلاق كلمه تجلى بر حق تعالى تابى دارند با اين كه
خود حق سبحانه فرموده است
فلما تجلى ربه للجبل جعله دكا
( 34 )
اسم الکتاب : رساله وحدت از ديدگاه عارف و حکيم المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 51