اسم الکتاب : درسهائي از نهج البلاغه المؤلف : الخامنئي، السيد علي الجزء : 1 صفحة : 154
است كه به انسانى اگر اهانت كنى از تو روى گردان مى شود ولى اگر نان ندادى چه
بسا بعدا به سويت بيايد . كرامت و شرافت انسانى ( كه جنبه معنوى دارد )
برايش عزيزتر از هر چيزى است . و آن براى مبارزه بيش از هر چيزى انسان را بر
مى انگيزد و تحريك مى كند .
2 - بحث اين است كه در جامعه مومن , وضع به اين صورت است كه با رفتن يك
حكومت مستكبر , مستكبرين ديگر , جاى آنان را نمى گيرند . در جامعه جاهلى مردم
بر دو گونه اند : 1 - مستكبر 2 - مستضعف .
اما در جامعه خدايى مردم يك گونه اند , نه مستضعف و نه مستكبر . بنابراين ما
فقط با استكبار مبارزه نمى كنيم بلكه با استضعاف نيز سر ستيز داريم . اين دو
در جامعه لازم و ملزوم يكديگرند . وقتى در جامعه اى استضعاف باشد استكبار هم
است و وقتى استكبار باشد استضعاف هم هست . اسلام مى آيد تا نه مستكبرى بماند و
نه مستضعفى .
چرا كه وقتى فرعون ( يا فراعنه ) با بعثت موسى ( و انبياء ) از بين مى رفتند
, گروه ديگرى نمى آمدند ( از مستكبرين ) حكومت را بدست گيرند , مومنين خود حاكم
مى شدند . اين مردم و جامعه اند كه خود حكومت را بدست مى گيرند و اين چيزى است
كه در حكومت انبياء نيز هست .
دوران خاتم الانبياء ( ص ) ( واقعا ) و خلفاى راشدين ( نسبتا ) يك حكومت
واقعى بود . مردم واقعا اختيار دار كار خويش بودند و هر چه از زمان پيامبر
دورتر مى شويم اين وضع نابسامانتر مى شود يعنى دخالت مردم بتدريج كمتر مى شود .
در زمان خود پيامبر مردم
اسم الکتاب : درسهائي از نهج البلاغه المؤلف : الخامنئي، السيد علي الجزء : 1 صفحة : 154