responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : بررسي نظريه هاي نجات و مباني مهدويت المؤلف : ابراهیم آودیچ    الجزء : 1  صفحة : 389

7 ـ منتفى شدن كامل مفاسد: روايت هاى زيادى مبنى بر رواج فساد و فحشا و گناهان مختلف قبل از ظهور حضرت مهدى (عليه السلام) وجود دارد كه با ظهور حضرت، اين مفاسد، كاملاً برچيده مى شود. از جمله ى مفاسد، بدعت هايى است كه در دين مبين اسلام توسط شيّادان و دشمنان ايجاد شده است. استاد مطهرى (رحمه الله) در بحث مقتضيات زمان و مسأله ى خاتميّت بر اين باور است كه هر شريعتى، شريعت قبل را تكميل مى كند و يكى از كارهاى انبيا، احياى اصل دين است و اصل دين، از آدم (عليه السلام) تا خاتم (صلى الله عليه وآله) يكى است و هر پيغمبرى كه مى آيد يكى از كارهايش، پيرايش است. يعنى اضافه ها و تحريف هاى بشر را مشخص مى كند و اين تحريف دين، از ويژگى هاى بشر قبل خاتم انبيا نيست، بلكه انسان هاى دوره هاى بعد هم اين طبيعت را دارند. يعنى در دين خودشان دخل و تصرف مى كنند و خرافات را وارد مى كنند. پس معلوم مى شود كه بدعت در دين خاتم هم امكان پذير است. استاد مطهرى (رحمه الله) بعد از اين نتيجه گيرى، مى فرمايد: «چنانكه ما شيعه هستيم و اعتقاد داريم به وجود مقدس حضرت حجة بن الحسن (عليه السلام)مى گوييم ايشان كه مى آيند يَأْتى بِدين جَديد، تفسيرش اين است كه آنقدر تغييرات و اضافات در اسلام پيدا شده است كه وقتى او مى آيد و حقيقت دين جدّش را مى گويد به نظر مردم مى رسد كه اين دين، غير از دينى است كه داشته اند و حال آن كه اسلام حقيقى همان است كه آن حضرت مى آورد. در اخبار و روايات آمده است كه وقتى ايشان مى آيد خانه ها و مساجدى را خراب مى كند كارهايى مى كند كه مردم فكر مى كنند دين جديدى آورده است».[1]

8 ـ منتفى شدن جنگ و برقرارى صلح: امنيت و صلح واقعى و بر قرارى آرامش، از ويژگى هاى دولت حضرت مهدى (عج) است. خوف ها زايل مى شود و جان و مال و آبروى اشخاص در امان خواهد بود. در سراسر جهان امنيت عمومى حاكم مى شود. اختناق، استبداد، استكبار و استضعاف كه از آثار حكومت هاى غير الهى است از جهان ريشه كن مى گردد و حكومت هاى طواغيت به هر شكل و عنوان برچيده مى شود. از روايت ها استفاده مى شود كه به سبب ظهور حضرت ولى عصر(عج) راه ها آن قدر امن مى شود كه حتى ضعيف ترين مردم از مشرق به مغرب سفر مى كند و از احدى به او اذيت و آزار نمى رسد.[2]

استاد مطهرى (رحمه الله)، ناامنى آن دوره را چنين توصيف مى كند: «حضرت زمانى ظهور مى كند كه اختلاف ميان بشر شديد و زلزله ها برقرار است (مقصود زلزله هاى ناشى از مواد زير زمين نيست) زمين به دست بشر تكان مى خورد و اين خطر بشريت را تهديد مى كند كه زمين نيست و نابود شود. پيامبر فرمود: «المهدىُّ يُبْعَثُ فى اُمَّتى عَلى اختلاف من الناسِ و الزَّلازِل فَيَمْلاَُ الارضُ قسطاً وَ عَدْلاً كَما مُلِئَتْ ظُلْماً و جَوْراً».[3]


[1]ـ مطهرى، [شهيد] مرتضى، اسلام و مقتضيات زمان، ج 1، ص ص 377 و 378.

[2]ـ صافى گلپايگانى، [آيت الله] لطف الله، منتخب الاثر فى الام الثانى عشر، ص 308، فصل 2، باب 43، ح 2.

[3]ـ مطهرى، [شهيد] مرتضى، سيرى در سيره ائمه اطهار، ص 270.

اسم الکتاب : بررسي نظريه هاي نجات و مباني مهدويت المؤلف : ابراهیم آودیچ    الجزء : 1  صفحة : 389
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست