responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : بررسي نظريه هاي نجات و مباني مهدويت المؤلف : ابراهیم آودیچ    الجزء : 1  صفحة : 138

سراسر خوشى آغاز مى شود و اهورامزدا رستاخيز جهان را با بازآفرينى زرتشت و ساير نيكان به پايان مى برد.

به اين ترتيب و براساس آن چه گذشت، مى توان انديشيد كه پيش از رسالت زرتشت، مردم هندو ايرانى، چشم به راه سوشيانت هايى (در معناى سودرسان و رهاننده) مى بوده اند تا هر از گاهى ظهور كنند و زندگى را سامان بخشند يا بدى ها را ريشه كن كنند[1]. اين «موعودهاى اوّليه»، به مقتضاى نحوه ى زندگى قبيله اى آن دوران، لابد سيمايى پهلوانى و اسطوره اى داشته اند. شايد زرتشت با سوشيانت خواندن خود، مخاطره اى عظيم را به جان خريده باشد، زيرا بنا به سنّت او يك «زوئتر»[2] يا روحانى بود و نه حتّى لااقل يك «نر Nar»; وشايد[3] بخشى از مخالفت هايى كه او را ـ درگاثاها ـ به گلايه واداشته، ناشى از همين نكته بوده كه توده ى مردم توقّع ظهور يك پهلوان در مقام سوشيانت را داشتند و نه يك زوئتر[4]...

بهرحال، چنان معلوم است كه پيروان زرتشت، بعدها در تلاش براى آشتى دادن مبانى كيش جديد با آيين كهن، به آن سوشيانتِ منتظَر، سيمايى دينى هم بخشيدند. اين گونه در زامياديشت، «سوشيانت» علاوه بر بهره مندى از فرّكيانى و


[1]ـ باور به «آوتار»هاى ده گانه در ميان آرياييان هند، نشانه ى محكمى در وجود سنّت ديرپاى باور به «منجى» است.

[2]ـ .ratoaZ

[3]ـ جامعه ى كهن هندو ايرانى در دوره ى شبانى، به اين سه گروه تقسيم مى شد: 1ـ «واستر Vastar» يا گلّه بان، 2ـ «زوئتر Zaotar» يا روحانى و مأمور اجراى مراسم نذر و قربانى، 3ـ «نر Nar» يا مردان جنگنده و سپاهى. بويس، مرى، تاريخ كيش زرتشت، (ترجمه ى همايون صنعتى زاده)، ج 1، ص 19.

[4]ـ در اين گمانه، الگوى مسيح بن مريم و يهوديان را مى توان شاهد آورد. كتاب عتيق مملو از پيش گويى ها راجع به موعودى است كه زمين و زمان را دگرگونه مى كند، در حالى كه شخصيّت مسيح با آن افسانه پردازى ها، تطابقى نداشت.

اسم الکتاب : بررسي نظريه هاي نجات و مباني مهدويت المؤلف : ابراهیم آودیچ    الجزء : 1  صفحة : 138
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست