اسم الکتاب : انسان کامل از ديدگاه نهج البلاغه المؤلف : حسن زاده آملي، حسن الجزء : 1 صفحة : 210
گذشت فوق وضع و محاذاه و ارتباط و اتصال و اتحاد است , و از ضيق لفظ به فناء
تعبير كرده اند . اين چنين كس از كثرت حدت ذهن و شدت ذكاء و صفاى روح به
حكم
([ علمه شديد القوى]) [1] , بلاواسطه معلم بشرى از كمال مطلق مى گيرد .
مؤيد به روح القدس و روح چنانكه از تعلم بشرى غنى است همچنين از فكر بشرى
فراتر است كه قوت حدس او كما و كيفا چندان قوت دارد كه از تفكر و تروى بى
نياز است . و حدس انتقال دفعى بى تروى است , بلكه سخن فراتر از اين است كه
([ : صد چون سروشش حلقه به گوشش]) .
فكر و حدس
فكر در مقابل حدس از ضعف نفس و وهن عقل نظرى است , چه فكر حركت دورى از
مراد اجمالى به مبادى و سپس از همين مبادى بالحاظ ترتيب و اوضاع خاص به همان
مراد رسيدن است , كه آن هم اول است و هم آخر , جز اينكه در اول مجمل و مبهم
بود و در آخر مفصل و مبين . ولى مؤيد به روح القدس از اين تعب و حركت فكرى
مستغنى است . و خلاصه همان است كه مير سيد شريف در