اسم الکتاب : انسان در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 92
حيوانات نيز وجود دارند كمال انسان از امور دنيايى كه در بستر حركت و تحولند
نمى باشد , از اينرو تا معاد يعنى بعد از دنيا روشن نشود تكامل انسان شناخته
نمى شود
پيش از اين گذشت آن كس كه تا نبيند , عالم نمى شود و تا گوش ندهد , نمى شنود
, و تا غذا نخورد نمى ماند و خلاصه آن كس كه اگر از طبيعت به او چيزى نرسد
نمى ماند ناقص است
انسان تا خودكفا نشود در نقص است و خودكفائى به در آمدن از فقر و وابستگى به
غنى است
توضيح آنكه نيازمندى و بى نيازى داراى سه مرحله است اول فقر , دوم , استغناء
و سوم غنا
فقير كسى است كه نيازمند بوده و فاقد امرى باشد كه نياز او را بر طرف نمايد
, پس در معناى فقير دو مطلب ملحوظ است , اول نياز و دوم نادارى چيزى است كه
نياز را مرتفع سازد
مستغنى كسى است كه نيازمند است ولى چيزى را كه نياز او را برطرف كند , دارا
مى باشد , و غنى كسى است كه اصلا نياز ندارد و چون غنى بالذات خداوند سبحان
است , انسان متكامل بايد آيت و مثل اعلى و مظهر اتم غنى بشود
كمال انسان و انسان كامل
كمال انسان همان حقايقى است كه در دعاى سحر بيان شده است و انسان كامل شخصى
است كه قادر به قدرتى شود كه بر همه امور جريان داشته باشد
اسم الکتاب : انسان در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 92