اسم الکتاب : انسان در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 60
روح انسانى در مراتب خود به تجرد عقلى تام مى رسد , ارتباط جسم و روح از نوع
ارتباط لفظ با معناست و از قبيل پيوند گلبرگ و گلاب نيست
گلاب در گلبرگ گسترده و مفروش است و لطافت برگ و معطر بودن آن به وسيله
گلاب است , چندان كه اگر گلاب را بگيرند , گلبرگ تفاله اى بيش نيست وليكن
روح يك امر مادى نيست تا در بدن گسترده
عمل را از بطلان صورى خارج كند , ولى در بازار اهل معرفت اين متاع را ارزشى
نباشد
مرتبه پنجم , تصفيه عمل از رسيدن به سعادت عقليه و لذات روحانيه دائمه ازليه
ابديه و منسلك شدن در سلك كروبين و منخرط شدن در جلگه عقول قادسه و ملائكه
مقربين و در مقابل آن عمل نمودن براى اين مقصد است و اين درجه گرچه درجه بزرگ
و مقصد عالى مهمى است و حكما و محققين به اين مرتبه
از سعادت خيلى اهميت داده و براى آن ارزش قائل شده اند ولى در مسلك اهل
الله اين مرتبه نيز از نقصان سلوك است و سالك آن نيز كاسب و از اجيران به
شمار مى رود , گرچه در متجر و مكسب با سايرين فرقها دارد
و در ازاء اين مرتبه كه مرتبه ششم است از خوف عدم وصول به اين لذات و حرمان
از اين سعادات و در مقابل عمل براى اين مرتبه از خوف است و اين نيز گرچه
مرتبه عاليه اى است و از حد اشتهاى امثال نويسنده خارج است ولى در نزد اهل
الله اين نيز عبادت عبيد است و عبادت معلل است
مرتبه هفتم , تصفيه آن است از وصول به لذات جمال الهى و رسيدن به حجتهاى
انوار سبحات غير متناهى كه عبارت از جنت لقاء است , و اين مرتبه يعنى جنت
لقاء از مهمات مقامات اهل معرفت و اصحاب قلوب است , و دست آمال نوع از آن
كوتاه است و اوحدى از اهل معرفت به سعادت اين شرف مشرفند و اهل حب و جذبه
از كمل اهل الله و اصفياء الله هستند وليكن اين
اسم الکتاب : انسان در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 60