اسم الکتاب : انسان در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 18
امكان هستند و در نتيجه جامعيت انسان نسبت به مجردات عقلانى كمال عالى انسان
شمرده نمى شود و در نتيجه آگاهى و علم و همچنين استخلاف نسبت به اسماء ذاتى كه
حاصل قرب نوافل و فرائض است در حوزه برزخيت جامع انسان نسبت به دو قوس
وجوب و امكان قرار مى گيرد
از اين مقدمه دانسته مى شود عليرغم آنكه در اين جزوه گريزهاى مكررى از تنگناهاى
فلسفى وجود دارد و در برخى موارد و از جمله در حاشيه اى كه به نقل از كتاب
شريف آداب الصلاه در مراتب اخلاص آمده به كاستى و نقص ديدگاه فلسفى در تبيين
كمال انسان تصريح شده است ليكن سعى بر آن بوده تا در چهار چوب اصول موضوعى
فلسفى مشى شود و به همين دليل در آغاز بخش دوم بر فيض واحد الهى عنوان هستى و
بود واحد اطلاق شده است
محبت حقيقى و مجازى و دروغين در فلسفه و عرفان
نكته ديگرى كه در اين مقدمه تذكر به آن خالى از فايده نيست اين است كه هستى
شناسى عرفانى و فلسفى در تبيين معناى محبت و عشق حقيقى مجازى و دروغين نيز
تاثير آشكار دارند
از ديدگاه فلسفى كمال انسانى تجرد عقلانى مى باشد كه با معرفت نسبت به مبادى
عاليه و در راس آنها معرفت نسبت به خداوند سبحان قرين است و تجرد عقلانى به
عنوان يك موجود حقيقى كه كمال واقعى نفس انسانى مى باشد محبوب حقيقى آدمى
شمرده مى شود
اسم الکتاب : انسان در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 18