responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : انسان در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله    الجزء : 1  صفحة : 103

حاصل آن كه تصريح و تاكيد به وحدت امر و فيض الهى و ما امرنا الا واحده

قمر 50 هرگز به معناى وحدت عددى نيست بلكه وحدت تشكيكى است

وحدت تشكيكى فيض منبسط مانند وحدت درخت و يا خودكار , نيست بلكه يك وحدت همگانى و فراگيرى كه مفهوم همه و هميشه را نيز فرا مى گيرد هر چه بگوئيم و بيانديشيم و بفهميم , و بلكه خود ما جامعه و تاريخ ما هر يك در مقطع خاصى از اين واحد گسترده قرار گرفته است , و حتى اين كه مى گوئيم از اول تا آخر خود يك مفهوم و معناى ذهنى است كه در بخشى از آن هستى بيكران واقع شده است [1]


اين تفاوت ميان مثال و ممثل نيز كمتر ميشود تا بجايى كه انسان يعنى عالم صغير تبديل به عالم كبير ميشود و در اين زمان است كه براى بيان حقيقت انسان كامل بايد جاى مثال و ممثل را عوض كنيم

[1]پيش از اين به وحدت فيض منبسط و اجزاء عالم اشاره شده و اينك به توضيح اين مطلب پرداخته ميشود كه چگونه آن وحدت , واحد حقيقى بودن جهان را تضمين مى كند و چگونه وحدات عددى در پرتو آن وحدت حقيقى جاى مى گيرند , بدون آنكه خللى از تاليف و يا تركيب در وحدت حقيقى پيش آيد آنچه مى تواند ما را در شناخت اين امر كمك نمايد معرفت نفس انسانى است زيرا همانگونه كه تحت عنوان ( هماهنگى در معرفت انسان و شناخت جهان ) گذشت چون انسان از جهان جدا نبوده و جهان بيرون از انسان نيست , شناخت اين دو هماهنگ با يكديگر مى باشد و از اين رو اگر جهان را بگونه اى بشناسيم كه انسان را به حساب نياوريم و يا انسان را با قطع نظر از جهالن مورد مطالعه قرار دهيم و يا هر دو را با دو معرفت جداى از يكديگر بشناسيم به

اسم الکتاب : انسان در اسلام المؤلف : جوادی آملی، عبدالله    الجزء : 1  صفحة : 103
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست