اسم الکتاب : تاريخ تحليلي اسلام المؤلف : نصیری رضی، محمد الجزء : 1 صفحة : 82
در نگهدارى محمد (صلى الله عليه وآله) بسيار كوشيدند. ابوطالب به
اين كودك دلبستگى عميق داشت تا آنجا كه در سفر تجارتىاش به شام دورىاش
را تحمل نكرد و وى را با خود برد. اين سفر، كه در سالهاى نوجوانى محمد
(صلى الله عليه وآله) انجام گرفت، از نظر اقتصادى نيز مثبت ارزيابى شده
است. مصاحبه بحيرا، راهب مسيحى و مژده به رسالت حضرت ختمى مرتبت در همين
سفر رخ داد. [1]
محمد (صلى الله عليه وآله) ، به سبب كافى نبودن درآمد ابوطالب،
تصميم گرفت مانند بسيارى از پيامبران مدتى شبانى پيشه كند. اين پيشه كه
نوعى تمرين شكيبايى بود براى رويارويى با پيروان عقايد خرافى و رسوم نادرست
دوران جاهليت تجربهاى مناسب بود. افزون بر اين، تهى بودن صحرا از سر و
صدا و جدالهاى شهرى، فرصت خوبى براى پرورش انديشه فراهم مىآورد.
جوانى
دوران جوانى، زمان شكوفايى غرايز و گاه انحرافها و آلودگىهاى
انسان است; بهويژه در فضاى تيره جامعه حجاز كه حتى كهنسالان بهگونهاى
شرمآور در آلودگى بهسر مىبردند و پرچم سياه به علامت جاهليت بر فراز
برخى از خانهها نصب شده بود. در اين موقعيت، محمّد جوان هرگز تحت تأثير
قرار نگرفت و چنان در درستى و صداقت شهره شد كه حتى بعدها دشمنانش او را
امين مىخواندند. در 20 سالگى، با شركت در پيمان جوانمردى و نيكوكارى
(حلف الفضول) به دادخواهى ستمديدگان برخاست.
گويا در 23 سالگى در ميان مردمى متعصب، با خردمندى و فرزانگى
داورى كرد و ضمن احترام به همه گروهها و شركت دادن نمايندگان همه قبايل،
حجرالاسود را به جاى خويش بازگرداند. [2]
ازدواج
خديجه، بانوى فهيم و ثروتمند مكه، از زنان نادر جزيرةالعرب
بهشمار مىآمد. با آنكه دو شوهر پيشيناش بدرود زندگى گفته بودند، شادابى
و جوانى خود را حفظ كرده، همچنان دست رد به سينه بزرگان و اشراف مىزد و
خواستگارانش را نوميد مىساخت. او، كه تبار با
[1] السيرةالنبوية ، ج 1، صص 207 ـ 204 و الكامل فى التاريخ ، ابناثير، ج 1، ص 568.
[2] مروجالذهب ، مسعودى، ج 2، ص 278; به نظر ابناسحاق در اين جريان حضرت 35 ساله بود. ر.ك: السيرةالنبوية ، ج1، ص218.
اسم الکتاب : تاريخ تحليلي اسلام المؤلف : نصیری رضی، محمد الجزء : 1 صفحة : 82