responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تاريخ تحليلي اسلام المؤلف : نصیری رضی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 267

‌ 6‌. استفاده گسترده از اخبار غيبى; [1]

‌ 7. آماده‌سازى شيعيان براى دوران غيبت; فرهنگ‌سازى و آماده‌سازى افكار براى پذيرش غيبت حضرت مهدى(عج) در زمان امام عسگرى (عليه السلام) جلوه بيش‌ترى يافت. امام (عليه السلام) با تأكيد بر تولد حضرت مهدى (عليه السلام) او را به شيعيان خاص و نزديكان مى‌نماياند.

‌ از سوى ديگر تماس خود آن حضرت با شيعيان روز به روز كم‌تر مى‌شد; به‌طورى‌كه در شهر سامرا نيز بهوسيله نامه يا نمايندگان خويش به مراجعان و پرسش‌گران پاسخ مى‌داد. بدين ترتيب، آنان را براى تحمل اوضاع عصر غيبت و ارتباط غيرمستقيم با امام (عليه السلام) آماده مى‌كرد. اين روش با وسعتى بيشتر در دوران غيبت صغرا بهوسيله امام مهدى (عليه السلام) نيز به‌كار گرفته شد تا مردم براى دوران غيبت كبرا آماده شوند.

عدالت‌گستر جهان

انتظار، مهدويت و مهدى(عج) تنها يك باور اسلامى نيست كه بهوسيله آموزه‌هاى مذهبى در آشيانه افكار جاى گيرد. اين امر يك الهام فطرى است; الهامى كه در برابر ديدگان مردم روزگارى درخشان ترسيم مى‌كند. در آن روزگار، همه رسالت‌هاى آسمانى با همه ابعادشان به اجرا در مى‌آيند و انسانيت، پس از رنج‌هاى دراز و نگرانى‌هاى جانفرسا، مسيرى مطمئن

مى‌يابد. [2]


[1] ر.ك: كشف الغمة ، ج 3، ص 207; الارشاد ، ص 340 و المناقب ، ج 4، صص 450 ـ 436.

[2] خداوند در قرآن‌كريم مى‌فرمايد: ما اراده كرده‌ايم، بر آنانكه در روى زمين به زبونى كشيده شده‌اند منت نهاده (و نعمت دهيم) و آنان را پيشوايان و وارث زمين گردانيم. (سوره قصص، آيه 5)

‌ در انجيل آمده است: كمرهاى خود را بسته، چراغهاى خود را افروخته بداريد شما مانند كسانى باشيد كه انتظار آقاى خود را مى‌كشند كه چهوقت از عروسى مراجعت كند، تا هروقت آيد و در را بكوبد، بى‌درنگ براى او باز كنند، خوشا به‌حال آن غلامان كه آقاى ايشان چون آيد، ايشان را بيدار يابد... پس شما نيز مستعد باشيد زيرا در ساعتى كه گمان نمى‌بريد پسر انسان مى‌آيد...‌.( انجيل لوقا ، باب دوازدهم، شماره‌هاى 37 ـ 35 و 41)

‌ در مزامير داوود آمده است: زيرا كه شريران منقطع خواهند شد و اما منتظرانِ خداوند، وارث زمين خواهند شد، هان! بعد از اندك زمانى شرير نخواهد بود،... و اما حليمان وارث زمين خواهند شد... و ميراث آنها خواهد بود تا ابدالآباد. ( عهد عتيق ، كتاب مزامير، مزمور سىوهفتم، 12 ـ 9 و 18 ـ 17) ‌ در تورات آمده است: و نهالى از تنه يسىّ ـ شخص نيرومند ـ بيرون آمده، شاخه‌اى از ريشه‌هايش خواهد شكفت، و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت... مسكينان را به عدالت داورى خواهد كرد و به جهت مظلومان به راستى حكم خواهد كرد... كمربند كمرش عدالت خواهد بود... جهان از معرفت خداوند پر خواهد بود مثل آبهائيكه دريا را مى‌پوشاند... و امت‌ها آن را خواهند طلبيد و سلامتى او با جلال خواهد بود. ( تورات ، كتاب اشعياء نبى، باب يازدهم، شماره‌هاى 11 ـ 1)

‌ در منابع زرتشتيان آمده است: سوشيانس ـ نجات‌دهنده بزرگ ـ دين را به‌جهان رواج دهد، فقر و تنگدستى را ريشه‌كن سازد. ايزدان را از دست اهريمن نجات داده، مردم جهان را هم‌فكر و هم‌گفتار و هم‌كردار گرداند. ( جاماسب‌نامه ، ص 121) ‌ در منابع هندوها آمده است: اين مظهر ويشنو ـ مظهر دهم ـ در انقضاى كلى يا عصر آهن سوار بر اسب سفيدى، در حالى كه شمشير برهنه درخشانى به‌صورت ستاره دنباله‌دار دردست دارد، ظاهر مى‌شود و شريران را تماماً هلاك مى‌سازد و خلقت را از نو تجديد و پاكى را رجعت خواهد داد... اين مظهر دهم در انقضاى عالم ظهور خواهد كرد. ( اوپانيشاد ، ج 2، ص 637، ترجمه محمد داراشكوه)

‌ اين‌ها نويدهاى گوياى كتب مقدس اديان و مذاهب جهان است كه جملگى از آينده‌اى درخشان و آمدن مصلحى جهانى در آخرالزمان خبر مى‌دهند.

اسم الکتاب : تاريخ تحليلي اسلام المؤلف : نصیری رضی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 267
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست