اسم الکتاب : اخلاق فاضل المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 157
آن-
را بيان مىفرمايد؛ بركاتى كه فكر و درك ما از فهم ارتباط ميان آن بركات و زهد
عاجز است. لذا اين مسائل بايد توسط ائمه معصومين:- كه با حقايق وحى آشنا هستند-
براى ما بيان شود.
اولين
بركت و اثر زهد در دنيا اين است: «أَثْبَتَ اللَّهُ
الْحِكْمَهَ فِى قَلْبِهِ»؛ خداوند حكمت [1] را در قلب شخص زاهد ثبات مىبخشد [2].
و
آن به اين صورت است كه زاهد با بينشى كامل در امور وارد مىشود و در نفس او تزلزل
و اضطرابى احساس نمىشود؛ مانند اينكه خداوند تبارك و تعالى چراغى را در قلب او
روشن ساخته و او با آن چراغ، واقعيات را مىبيند؛ البته مقصود از ديدن واقعيات اين
نيست كه غيب را مىبيند؛ بلكه مقصود اين است كه بين حق و باطل، راه درست را از راه
نادرست تشخيص مىدهد.
انسان
در امور زندگى- حتى در امور جزئى آن- دچار تزلزل و اضطراب است بهطورى كه نمىداند
نوع اقدامى به مصلحت او است؟ چه بسا فكر او به جايى
[1]. «حكمت» يعنى با علم و عقل به حقّ رسيدن، پس
حكمت از ناحيه خداوند متعال شناسايى اشيا و ايجاد آنها از سوى او در نهايت استوارى
است. و حكمت از ناحيه انسان شناختن موجودات و انجام نيكىها و خيرات است و اين
همان چيزى است كه قرآن لقمان را با آن توصيف كرده است. (مفردات راغب، ص 249)
[2]. مَعَ الزُّهْدِ تُثْمِرُ الْحِكْمَهُ. با
بىرغبتى و زهد در دنيا است كه حكمت به ثمر مىنشيند و ميوه مىدهد. (تصنيف غرر
الحكم و درر الكلم، ص 276) به اين معنا كه حكمت تا با زهد نباشد ثمرهاى بر آن
مترتّب نمىشود و هر گاه با آن همراه باشد سعادت دنيا و آخرت را در پى دارد.
-
قَالَ النَّبِىُّ (ص): إِذَا رَأَيْتُمُ الرَّجُلَ قَدْ أُعْطِى الزُّهْدَ فِى
الدُّنْيَا فَاقْتَرِبُوا مِنْهُ فَإِنَّهُ يُلْقِى الْحِكْمَه. (بحارالأنوار، ج
67، باب 58، ص 309) وقتى ديديد كسى حالت زهد و پارسايى در دنيا را دارد به او
نزديك شده، از علمش استفاده كنيد؛ زيرا او حكمت را ارائه مىدهد.
اسم الکتاب : اخلاق فاضل المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 157