responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل - ط امير العلم المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد    الجزء : 1  صفحة : 518

ارث ميبرند و به ورثه كافر ارث نميرسد. ج: اگر همه ورثه او مسلمان باشند همه آنها طبق احكام ارث از او ارث ميبرند.

مسأله 2314: اگر ميت مسلمان باشد الف: اگر همه ورثه او مسلمان باشند همه طبق احكام ارث از او ارث مى‌برند. ب: اگر بعضى از ورثه مسلمان باشند و برخى از آنها كافر باشند تنها ورثه مسلمان از او ارث ميبرند. ج: اگر همه ورثه او كافر باشند هيچ‌يك از آنها از او ارث نميبرند و تمام مال ميت مسلمان در اختيار مجتهد جامع الشرائط قرار ميگيرد.

مسأله 2315: اگر كسى شخصى را كه از او ارث ميبرد بكشد. الف: اگر او را عمدا و به ناحق كشته باشد از او ارث نميبرد. ب: اگر او را عمدا ولى از روى حق و به حكم حاكم شرع كشته باشد از او ارث ميبرد. ج: اگر او را به صورت خطا يا شبه عمد بكشد از اموال ديگر او ارث ميبرد ولى از ديه او ارث نميبرد

مسأله 2316: اگر كودكى از زنا متولد شود. الف: اگر زن و مرد هر دو زنا كار باشند نه آنها از كودك ارث ميبرند و نه كودك از آنها ارث ميبرد ب: اگر يكى از آن دو زنا كار باشند ولى ديگرى فكر ميكرده كه حلال است كودك و زانى از همديگر ارث نميبرند ولى كودك نسبت به فردى كه فكر ميكرده حلال است ولد شبهه محسوب ميشود و از يكديگر ارث ميبرند. ج: اگر ولد الزنا ازدواج كند زن و فرزندان او طبق احكام ارث از او ارث ميبرند.

مسأله 2317: اگر در بين كسانى كه ارث ميبرند كودكى باشد كه هنوز متولد نشده باشد: الف: اگر بدانند پسر است يا دختر و يك نفر است يا دو نفر سهم الارث او را براى او كنار ميگذارند و اگر بعد از تولد معلوم شد اشتباه كرده‌اند يا كودك مرده به دنيا آمد جبران ميكنند. ب: اگر بدانند يك نفر است ولى ندانند دختر است يا پسر سهم الارث يك پسر را براى او كنار ميگذارند و اگر بعد از تولد معلوم شود اشتباه شده جبران ميكنند. ج: اگر ندانند كه چند نفر است و چه جنسى دارد بنا بر احتياط واجب سهم الارث دو پسر را براى او كنار ميگذارند و بعد از ازدواج اگر اشتباه شده بود جبران ميكنند.

مسأله 2318: اگر چند نفر كه از همديگر ارث ميبرند مثل پدر و پسر و زن و شوهر در يك حادثه بميرند و معلوم نباشد كداميك اول مرده‌اند همه از يكديگر ارث ميبرند.- در تقسيم ارث فرض ميكنيم كه اول يكى از آنها فوت نموده و بنا بر اين فرض اموال او را بين ورثه او تقسيم ميكنيم و سهم كسانى كه فوت كرده‌اند را به ورثه زنده آنها ميدهيم.- سپس فرض ميكنيم كه ديگرى اول فوت نموده و بنا بر اين فرض اموال او را بين ورثه او تقسيم ميكنيم (در اين فرض كسى را كه در فرض سابق فرض كرده بوديم اول مرده است زنده فرض ميكنيم) و سهم الارث افرادى كه فوت شده‌اند را به ورثه زنده آنها ميدهيم.

اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل - ط امير العلم المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد    الجزء : 1  صفحة : 518
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست