سه
كَسند كه «در قيامت خدا با آنها سخن نگويد و به ايشان [با نگاهِ لطف و مهر] ننگرد
و از پليدى پاكشان نسازد و آنان را عذاب دردناك خواهد بود». هر كه درختى را
بروياند كه خدايش نرويانده؛ يعنى كسى كه امامى را كه خدا نگماشته برگمارد يا امامى
را كه خدا گماشته است انكار كند، وكسى كه بپندارد اين دو كس (...) را در اسلام
سهمى باشد، با اين كه خداوند فرموده است: «و پروردگارت هرچه خواهد بيافريند و
برگزيند؛ اختيارى براى آنان نيست».
3-
رسول خدا در طول دعوت، به اجمال از ضرورت تعيين جانشين براى امّت خود سخن مىگفته
است و كسانى مانند «بَيْحره» نيز، آگاه بودهاند كه پمسلمانان پس از پيامبر صلى
الله عليه و آله بايد الزاماً پيشوايى داشته باشند. گمانِ بَيْحره اين بود، كه
پيامبر صلى الله عليه و آله مجاز است كه پيشوايى امّت را به هر كس كه خود اراده
كند