اسم الکتاب : اعتبار زيارت عاشورا المؤلف : كريمى، حسين الجزء : 1 صفحة : 47
در
توثيق هم اگر گواهى حسى لازم باشد، ميان گواهى نجاشى متوفاى 450 ق به عدالت محمد
بن مسلم كه در سال 150 ق درگذشته است با زمان حاضر كه بيش از هزار سال فاصله زمانى
دارد،
فرقى
نيست. همانگونه كه گواهى صاحب تنقيح المقال و قاموس الرجال و امثال آنان كه
خبرگان زمان ما مىباشند از راه حدس است، گواهى نجاشى و شيخ و امثال ايشان هم
غالباً حدسى است و آنان نيز با اين مشكل دست به گريبان بودهاند.
بايد
دانست كه انحصار توثيق و تعديل به گواهى حسى، به ويژه اگر مثل صاحب مدارك و صاحب
معالم تعدد عادل هم بدان ضميمه شود، علاوه بر آن كه دليلى بر آن قائم نيست،
نتيجهاش بايگانى شدن كتب اربعه خواهد بود، تا چه رسد به وسائل الشيعه و مستدرك
الوسائل.
اما
در روش دوم (شيوه قدما) حديث از باب محفوف بودن به قرائن كلى و جزئى موثوق الصدور
مىشود. در اين روش روايات به دو دسته تقسيم مىگردند: احاديث صحيح كه موثوق
الصدور مىباشند و غير آن كه محكوم به ضعيف بودن مىشوند.
در
روش قدما طبق آن چه شيخ بهاء الدين عاملى و صاحب وسائل گفتهاند، احاديث كتب اربعه
و امثال آن كه برگرفته از اصول معتمده و متون مشهوره و داراى علوّ متن و عمل مشهور
و مطابق با عقل بديهى و موافق با حسن و قبح عقلى و داراى آثار و بركات وجودىاند،
حجت مىباشند.
به
نظر نگارنده، روش متأخرين نيز هرگاه ايجاد وثوق و اطمينان نمايد، پذيرفته مىشود.
پس به نظر ما خبر
واحدى
كه سلسله راويان
اسم الکتاب : اعتبار زيارت عاشورا المؤلف : كريمى، حسين الجزء : 1 صفحة : 47