اسم الکتاب : اعتبار زيارت عاشورا المؤلف : كريمى، حسين الجزء : 1 صفحة : 45
مرحوم
شيخ بهاء الدين عاملى فرمودهاند كه اين قرائن به مرور زمان از بين رفتهاند از
اينرو علامه و پيروان وى به تنويع اخبار به چهار دسته قائل شده و حجيت را دائر
مدار بررسى سند دانستهاند. [1]
ليكن
مرحوم صاحب وسائل فرمودهاند قرائنى كه گفته شد به قوّت خود باقى است و ما چيزى
ازآنها را از دست ندادهايم.
نگارنده
بر اين عقيده است كه با جمعآورى نسخههاى خطى و پيدايش صنعت چاپ و ارتباط با ديگر
كشور هاى
جهان
و بررسى اكثر قرائن موجود توسط محققان، وثوق به صدور حاصل مىشود. با اين ترتيب به
مطلقِ خبر موثوق الصدور (خواه از ناحيه سند باشد و خواه از ناحيه قرائن) عمل
مىكنيم. بنابراين، اخبار موجود در كتب اربعه را بايد پذيرفت، مگر معارض داشته
باشد كه در صورت تعارض، به معيارهاى رجالى رجوع مىكنيم و بعضى از اخبار را بر
بعضى ديگر ترجيح مىدهيم.
مرحوم
شيخ بهايى پس از ذكر شيوه قدما مىگويد: وجه عدول از شيوه قدما به رويه متأخرين،
از بين رفتن قرائن و كتابهاى روايى در اثر سلطه جباران بوده است، لذا آن روش ترك
شده و به روش متأخرين عمل مىشود. چنانكه گفته شد قدما روايت را از راه «وثوق
خبرى» كه از قرائن داخلى و خارجى استفاده مىشد تصحيح مىكردند، در حالى كه
متأخرين از راه «وثوق مخبِرى» عمل مىكنند. ولى مرحوم صاحب وسائل فرمودهاند از آن
چه در زمان مشايخ
[1]- رجوع شود به مقدمه كتاب مشرق الشمسين كه
ضميمه كتاب حبل المتين در قم توسط مكتبه بصيرتى به چاپ رسيده است.
اسم الکتاب : اعتبار زيارت عاشورا المؤلف : كريمى، حسين الجزء : 1 صفحة : 45