اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 68
حدود
و تعزيرات، قصاص و ديات كيفرهايى هستند كه براى تنبيه مجرم و گناهكار وضع شدهاند،
تا جامعه در اثر اجراى آن، در آرامش و اطمينان خاطر، راهِ تكامل را بپيمايد.
قرآن
مجيد در آيات زيادى به حدود الهى اشاره كرده، پاىبندى به آن را سبب ورود به بهشت
و رستگارى، و تعدّى و تجاوز از آن را سبب هلاكت و نابودى انسان دانسته است.
«تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَمَن يُطِعِ اللَّهَ
وَرَسُولَهُو يُدْخِلْهُ جَنتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهرُ خلِدِينَ فِيهَا
وَذَ لِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ\* وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُو وَيَتَعَدَّ
حُدُودَهُو يُدْخِلْهُ نَارًا خلِدًا فِيهَا وَلَهُو عَذَابٌ مُّهِينٌ[1] حدود الهى در زمان رسولخدا صلى الله
عليه و آله و پس از آن، در خلافت ظاهرى اميرمؤمنان عليه السلام اجرا مىشد؛ ولى با
چيره شدن بنىاميّه، بنىعبّاس و حكومتهاى طاغوتى اجراى آنها دستخوش تغيير و
تحريف شد. در قرون اخير نيز كه كشورهاى اسلامى تحت سيطره استعمار و روشنفكران قرار
گرفتند، بهجاى قانون الهى، قوانينى كه ساخته و پرداخته ذهن انسانهاى ناقص است را
اجرا كردند؛ و بشريّت را از مزاياى بىشمار قوانين الهى محروم ساختند.
امامان
معصوم عليهم السلام اقامه كردن حدّى از حدود الهى را براى اجتماع و مردم سودمندتر
از چهل روز بارندگى دانستهاند:
قال
موسى بن جعفر عليه السلام: إقامة الحدّ للَّهأنفع في الأرض من القطر أربعين
صباحاً. وقال أبو عبداللَّه عليه السلام: قال رسولاللَّه صلى الله عليه و آله:
إقامة حدّ خير من مطر أربعين صباحاً. [2] با پيروزى شكوهمند انقلاب اسلامى ايران و برقرارى نظام جمهورى
اسلامى به رهبرى قائد عظيم الشأن جهان اسلام، حضرت آيتاللَّه العظمى امام خمينى
قدس سره، بار ديگر احكام و حدود اسلامى از لابلاى كتابها به ميدان عمل آمده،
حاكمان شرع به اجراى آن