اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 457
بكره
بود: «وينفيهما سنة» [1]؛
روايت محمّد بن قيس [2]
و يونس: [3] «ونفي سنة».
لذا،
اين مطلب جاى بحث ندارد. ليكن آيا اين مدّت بايد به نحو توالى و پىدرپى باشد و يا
اگر مجموع زمان تبعيدش يك سال باشد، كافى است؟
لزوم
توالى در ايّام تبعيد
اگر
گفته شود: فلانى بايد يك سال تبعيد شود؛ معنايى كه عرف از اين عبارت مىفهمد،
توالى بين ايّام و روزهاى تبعيد است. يعنى اينكه يك سال بايد پىدرپى و پشت سر هم
واقع شود؛ نه اينكه يك سال را بر چند سال تقسيم كند و در هر سالى يك و يا چند ماه
به تبعيد رود كه مجموع ايّام تبعيدش در سالهاى متعدّد به يك سال برسد.
اين
كار بر خلاف ظاهر چنين تعبيرى است.
مبدأ
تبعيد
در
اين مسأله سه احتمال وجود دارد:
الف: زانى را بايد از محلّ اقامت و توطّنش (شهر باشد، يا روستا و يا
بيابان) تبعيد كرد؛ يعنى مبدأ تبعيد همان مكان سكونت زانى است.
ب: از محل اجراى حدّ و تازيانه بايد به تبعيد رود.
ج:
از محل وقوع زنا و جرم بايد روانه تبعيد شود. اين احتمال از كتاب مبسوط شيخ طوسى رحمه الله حكايت
شده است.
براى
انتخاب يكى از اين سه احتمال، بايد مفاد ادلّه و روايات بررسى شود. ممكن است براى
هر احتمالى روايت پيدا كرد؛ لكن مستفاد از آنها احتمال اوّل و دوم است.
روايات
را در بحثهاى گذشته متعرّض شدهايم؛ از اين رو، به مقدار مورد استشهاد ازآنها
اشاره مىكنيم:
[1]. وسائل الشيعة، ج 18، ص 349، باب 1 از ابواب
حدّ زنا، ح 12.