اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 153
و
امثال آن است؛ اينجا احصان معناى لازم دارد- «المرأة المحصِنة أي المرأة
العفيفة»؛ و بار ديگر، وجود شوهر مانع انحراف او شده است- «المرأة المحصَنة لأنّه
أحصنتها الزوج»- كه شوهر حالت احصان را در او ايجاد كرده است. [1]
موارد
استعمال احصان در قرآن
مرحوم
صاحب مسالك پس از بيان معناى لغوى
احصان مىگويد: احصان در قرآن و شرع به معانى مختلفى بهكار رفته است؛ در يكجا
مىفرمايد: لِتُحْصِنَكُم مّنم بَأْسِكُمْ[2] از ناراحتىهاى شما جلوگيرى كند. در جاى ديگر فرموده: فِى قُرًى مُّحَصَّنَةٍ[3] كه محصنه را صفت براى قريه قرار داده است، يعنى روستاهايى كه حالت
قلعه و حصن دارند.
در
شرع، احصان بهمعناى اسلام نيز آمده و در عين حال، تناسبش با معناى لغوى محفوظ
است؛ زيرا، اسلام يك حالت حفاظت و تعهّدى براى انسان ايجاد مىكند.
احصان
در آيهى شريفه فَإِذَآ أُحْصِنَّ فَإِنْ
أَتَيْنَ بِفحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنه[4]- اگر در حالت «احصان» مرتكب فاحشهاى
شدند، بايد عذاب شوند- دو گونه تفسير شده است: برخى آن را بهمعناى اسلام در برابر
كفر، و برخى ديگر آن را به بلوغ و عقل در مقابل جنون و صغر معنا كردهاند.
احصان
بهمعناى حرّيت نيز بهكار رفته است (راغب مىگويد: گاهى حرّيت مانع انحراف
مىشود؛ زيرا، در حرّ شخصيّتى است كه در عبد و كنيز نيست)، در قرآن كريم آمده است: فَإِنْ أَتَيْنَ بِفحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى
الْمُحْصَنتِ مِنَ الْعَذَابِ[5] اگر كنيزان مرتكب فحشا شدند، كيفر آنان نصف كيفر زنان آزاد و حرائر
است.