است؛ زيرا عده بر زنان واجب است و در صورتى كه زن تغيير
جنسيت بدهد از موضوع حكم خارج مىشود و معنا ندارد با از بين رفتن موضوع، حكم باقى
باشد.
مبحث چهارم: بررسى و تحليل چند فتواى فقهى در بحث «تغيير
جنسيت و عِدّه»
در پرسش و پاسخ از آيتالله سيد على خامنهاى چنين آمده است:
آيا .... مردانى كه قبلًا زن بودهاند و با تغيير جنسيت به
مرد تبديل شدهاند، كه همگى آنها حامله شدنشان محال است، در نگه داشتن عده آيا به
دختران قبل از بلوغ (غير مدخوله) و يائسه ملحق مىشوند؟
پاسخ: ملحق نيستند. [1] دليل حكم فوق شايد اين باشد كه اساساً موضوع
عوض شده و اگر تغيير جنسيت واقعى باشد، زن پس از تغيير جنسيت به گروه مردان ملحق
است. بنابراين، الحاق آنان به دختران قبل از بلوغ و زنان يائسه بىمعنا است.
همچنين آيتالله سيد على سيستانى
[2] و آيتالله محمد فاضل لنكرانى [3] معتقدند كه مردانى كه قبلًا زن بودهاند و با تغيير جنسيت به مرد تبديل
شدهاند، از نظر حكم عدّه، به دختران قبل از بلوغ و زنان يائسه ملحق نيستند.
نيز آيتالله
محمد فاضل لنكرانى در جاى ديگر
چنين تأكيد مىكنند:
اگر زن هنگامى كه در عدّه است تغيير جنسيت دهد، باقى مانده
عدهاش ساقط مىشود و ديگر لازم نيست بقيه عدّه را نگه دارد حتّى اگر در عده وفات
باشد. [4]
در پرسش و پاسخ از آيتالله محمد ابراهيم جناتى چنين آمده است:
سؤال: زنى كه در زمان عدّه، تغيير جنسيت داده وظيفهاش
چيست؟
جواب: اگر كسى در زمان عده، تغيير جنسيت دهد، عدهاش ساقط
است حتى