و افراد ترانس) از نظر جسمى و ظاهرى سالم هستند و همانند دو
جنسىها، گرفتار بيمارى جسمى نمىباشند و تنها تفاوت آن دو در اين است كه افراد
ترانس به بيمارى روانى شديدى مبتلا بوده و تمايل آنان براى تغيير جنسيت بسيار زياد
است.
از اين رو، براى تمركز بحث و پرهيز از پراكندگى اقوال و
دلايل، مسأله «جواز يا عدم جواز تغيير جنسيت افراد سالم» را در ضمن تغيير جنسيت
افراد ترانس (تراجنسيتى) مورد بررسى قرار مىدهيم.
مبحث دوم: جواز يا عدم جواز تغيير جنسيت در تراجنسيتى
(ترانس سكشوال يا خنثاى روانى)
امروزه عمل تغيير جنسيت بيشتر مربوط به افراد تراجنسيتى
است، يعنى كسانى كه از نظر ظاهر سالم بوده، ولى از نظر روحى و روانى خود را متعلق
به جنس مخالف مىدانند. از آن جايى كه معالجه اكثر آنها امكانپذير نيست، براى حل
مشكل عدم تطابقِ جنسى، به آنها عمل جراحى تغيير جنسيت پيشنهاد مىشود، تا جنسيت
آنها با روح و روان آنها تطابق پيدا كند.
آيا تغيير جنسيت اين عدّه، جايز است يا خير؟ اين مسأله،
معركه آرا و انظار است و بيشترين مباحث تغيير جنسيت، در اطراف اين مسأله است. در
ادامه، ابتدا ديدگاه امام خمينى (ره) درباره جواز تغيير جنسيت را مىآوريم، سپس
ديدگاه مخالفين و موافقين تغيير جنسيت بيان مىشود. بنابراين، مباحث آينده به
ترتيب زير است:
گفتار اول-
ادّله موافقين تغيير جنسيت
گفتار دوم-
ادّله مخالفين تغيير جنسيت
گفتار اول: ادله موافقين تغيير جنسيت
افرادى كه از نظر ظاهر، هيچ نقص و عيبى ندارند و به عبارت
ديگر، جزو خنثىها (دو جنسىها) نيستند، آيا مىتوانند تغيير جنسيت دهند يا نه؟
برخى فقيهان اسلامى به جواز يا اباحه تغيير جنسيت معتقد شدهاند و از نظر آنان اين
عمل حرام نيست؛ البته با اين