اسم الکتاب : ارث زوجه المؤلف : دانش، محمدحسن الجزء : 1 صفحة : 77
وَ
لَهَا نَصِيبُهَا مِنْ قِيمَةِ الطُّوبِ وَ الْخَشَبِ وَ الْبُنْيَان» آمده است.
شيخ
(رحمه الله) در اين باب، ابتداء پس از نقل «ده» روايت كه به صورت عام بر منع زوجه
از ارث زمين دلالت دارد؛ آنگاه به نقل روايت «يازدهم» يا روايت معروف به
«صحيحهيابن ابى يعفور» پرداخته و مىفرمايد:
و
امّا روايت ابن ابى يعفور كه مىگويد: زوج از جميع ما ترك زوجه ارث مىبرد و زوجه
نيز از جميع ما ترك زوج ارث مىبرد با روايات قبلى همين باب- كه دال بر منع زوجه
از زمين است- منافاتى ندارد.
به
اصل كلام مرحوم شيخ الطائفه (رحمه الله) توجه فرماييد:
هَذَا
الْخَبَرَ وَ يَقُولُ لَيْسَ لَهُنَّ شَىْءٌ مَعَ عَدَمِ الْأَوْلَادِ مِنْ
هَذِهِ الْأَشْيَاءِ الْمَذْكُورَةِ فَإِذَا كَانَ هُنَاكَ وَلَدٌ فَإِنَّهَا
تَرِثُ مِنْ كُلِّ شَىْءٍ وَ اسْتَدَلَّ عَلَى ذَلِك»
[1] امّا آنچه را حسين بن سعيد از فضاله از ابان از فضل بن عبدالملك و
ابن ابى يعفور از امام صادق (ع) نقل نموده: كه از آن حضرت (ع) سئوال نمودم كه آيا
مرد از خانه و زمين زوجهاش ارث مىبرد يا مانند زن است كه از هيچ كدام آنها ارث
نمىبرد؟
حضرت
(ع) فرمود: هم مرد از ما ترك زوجه ارث مىبرد و هم زن از تمام ما ترك مرد ارث
مىبرد؛ پس به دو جهت بين اخبار اوليه و اين خبر منافاتى وجود ندارد؛ وجه اول
اينكه اين
[1]. ر. ك. به: الاستبصار فيما اختلف من
الأخبار، شيخ طوسى (رحمه الله)، ج 4، ص: 155.
اسم الکتاب : ارث زوجه المؤلف : دانش، محمدحسن الجزء : 1 صفحة : 77