اسم الکتاب : ارث زوجه المؤلف : دانش، محمدحسن الجزء : 1 صفحة : 19
پس
ادّعاى سابق بودن اجماعقبل از او و لاحق بودن آن بعد از او، خالى از اشكال
نمىباشد، بلكه بنابر [نقل صاحب كتاب] دعائم الاسلام، اجماع امت اسلامى و ائمه
طاهرين (ع) موافق با قول ابن جنيد (رحمه الله) است.
امّا
در ادامه، از استدلال خويش برگشته و با اعلام اينكه هم «اجماع منقول (مَحكى)» و هم
«اجماع مُحصّل» [1] بر اصل حرمان دلالت مىكند؛ به نقدِ
كلام ابن جنيد و قاضى نعمان رحمه الله پرداخته و مىفرمايد:
«و هو كما ترى من غرائب الكلام، بل هو كلام غريب
عن الفقه و الفقهاء و الرواة و الروايات و إنما نقلناه ليقضى العجب منه و إلا فهو
لايقدح فى دعوى سبق الاجماع ابن الجنيد و لحوقه المستفاد ذلك من تسالم النصوص عليه
التى هى فوق مرتبة التواتر و الفتاوى التى لاينافيها عدم تعرض بعض الكتب للمسألة و
لعله لوضوحه و ظهوره، بل العامة تعرف ذلك من الامامية ... كما يتجه تخصيص العمومات
بالمتواتر من النصوص و الاجماع المحكى، بل و بالاجماع المحصل ...» [2]
و
هم چنانكه مىبينيد اين ادعا از عجائب و شگفتىهاى كلام است، بلكه كلامى عجيب از
فقه، فقها، روات و روايات است و ما اين كلام را نقل كرديم تا تعجب از او قضاوت
شود؛ و گرنه اين كلام ضررى نمىرساند در دعواى اجماع قبل از ابن جنيد و بعد از
ايشان كه [البته] اين اجماع از توافق نصوص استفاده مىشود؛ توافق نصوصى كه فوق
مرتبه تواتر و فتاواى فقهاست؛ و اين فوق مرتبه تواتر بودن، منافاتى ندارد كه بعضى
از [بزرگان] در برخى از كتابهايشان به اين مساله نپرداختهاند و البته شايد اين
عدم تعرض بخاطر وضوح و ظهور اين مساله بوده است، بلكه اهل سنت هم نظر اماميه را در
اين
مورد
مىدانستند؛ هم چنانكه تخصيص عمومات [قرآنى] به وسيله نصوص متواتر و اجماع محكى
بلكه اجماع محصل امر وجيهى است.
اشكال
اهل سنّت بر اماميّه
از
قديم الايام، بحث ارث زوجه، با قطع نظر از جهات علمى و فقهى آن، از
[1]. هرگاه فقيهى يكى از اقسام اجماع را بدست
آورد و آن گاه آن را براى فقيه ديگرى نقل نمايد؛ در اين صورت اجماع به نسبت كسى كه
آن را بدست آورده و تحصيل كرده «اجماع محصّل» ناميده مىشود و براى آن ديگرى كه به
وسيلهى نقل آن، از اجماع اطلاع حاصل كرده «اجماع منقول» خوانده مىشود.
[2]. ر. ك. به: جواهر الكلام فى شرح شرايع
الاسلام، محمد حسن بن باقر نجفى (رحمه الله)، ج 39 از ص 207 تا 210.
اسم الکتاب : ارث زوجه المؤلف : دانش، محمدحسن الجزء : 1 صفحة : 19