ماليد-
كنايه از آن كه استمناء كرد-/ آيا اين كار جايز است يا نه؟ امام عليه السلام در
جواب مىفرمايند: هر انزالى كه مرد در اين گونه موارد يا شبيه بدان داشته باشد،
زنا خواهد بود.
تقريب
استدلال به روايت
در
مقام استدلال به روايت بر حرمت شكل دوم از تلقيح مصنوعى، بيان دو مطلب لازم است.
مطلب
نخست: امام عليه السلام در مقام بيان حكم تكليفى وطى بهيمه و استمناء است،
نه حكم وضعى و حقوقى آن و ميزان حدّى كه بر انجام اين امور جارى مىشود. پس مقصود
ايشان از زنا بر شمردن اين امور، آن است كه اينها حكم زنا را دارند، نه حدّ آن را.
مطلب
دوّم: اين روايت در مقام بيان حكمى كلّى است بر حرمت انزال شخص از غير
طريق مقاربت جنسى، كه شامل مقام ما نيز مىشود.
يعنى
اگر مرد منى خود را انزال كند و به مركزى بدهد و آن مركز در رحم زنى اجنبيّه قرار
دهد، اين را نيز زنا مىگوييم.
مناقشه
استدلال به روايت
آيا
اگر نطفه مرد را- به هر شكلى كه از او جدا شده باشد-/ به وسيله دستگاه در داخل رحم
ديگرى قرار دهند، باز هم حكم زنا را دارد. مثلًا مرد در خواب محتلم شود و همان
لحظه از خواب بيدار شده و نطفه خود را به اين مركز بدهد، يا از طريق مقاربت با
حلال خود انزال كند و نطفه را به اين مركز بدهد، آيا باز هم اطلاق روايت شامل آن
مىشود؟
واضح
است كه چنين استظهارى از روايت بسيار بعيد است.