كه
امام عليه السلام مىفرمايد: «انّ النكاح أحرى أن
يحتاط فيه»؛ نكاح سزاوارتر است كه در آن احتياط شود، و بعد اضافه مىكند: «و هو فرج و منه يكون الولد»؛
يعنى تفاوت بيع و نكاح آن است كه در بيع مالى فروخته مىشود و اگر به فرض بگوييم كه
آن بيع باطل است، مشكل فقط به شخص مشترى يا بايع ختم مىشود، امّا در نكاح مسئله
فرزند در ميان است و از اين جهت لازم است كه احتياط بيشترى صورت گيرد.
از
اين تعبير امام استفاده مىكنيم كه احتياط يك وجوب شرعى مولوى دارد و لازم است كه
در مواردى مثل تلقيح مصنوعى نيز، چنان كه حكم شرعى از روى ادلّه قطعيّه و معتبره
مشخص نگرديد، احتياط كنيم.
اشكال
به دلالت روايت
در
پاسخ به استدلال كننده به اين روايت مىگوييم: تعبير «أحرى أن يحتاط فيه» ارشاد به
اين حكم عقلى است كه چون اثرى بسيار مهم بر نكاح مترتّب مىشود- كه همان توالد و
نسل مىباشد- پس شايستهتر آن است كه بيش از امور مربوط به معاملات و تجارت، در
اينجا احتياط شود. پس اين تعبير هيچ گاه وجوب احتياط را در باب فروج نمىرساند، با
اين بيان كه:
اگر
وكيلِ زن، قبل از اطّلاع يافتن بر عزل خود از وكالت، تزويج را انجام دهد، دو حكم
براى آن متصوّر است:
1.
اين تزويج صحيح است. پس در اين صورت اگر اين زن توجّهى نكرده و برود با ديگرى
ازدواج كند، بر آن ازدواج با ذات البعل صدق مىكند. از سويى بر آن مردى كه وكيل،
زن را به ازدواج او در آورده،