زن
به يك شوهر، معلوم نخواهد بود كه پدر واقعى اين فرزند كيست، از اين روى، نسبها از
ميان مىرود.
تقريب
استدلال به روايت
مفاسد
و مشكلاتى كه در روايت براى زنا برشمرده شده است، براى تلقيح مصنوعى به شكل دوم
نيز وجود دارد، به خصوص با توجه به بانكهاى اسپرم كه در حال حاضر در برخى كشورها
وجود دارد و اصلًا معلوم نخواهد شد كه پدر اين فرزند كيست؟ بدين ترتيب انساب از
ميان مىرود، احكام ارث فروگذار مىشوند و بسيارى از مفاسد ديگر كه منجر به
فروپاشى بنيان خانوادهها و نقض بسيارى از قوانين الهى مىشود.
بنا
بر اين شكل دوم تلقيح مصنوعى نيز بر اساس اين روايت و علت حكم زنا كه در آن به
صراحت بيان شده است، حرام خواهد بود.
مناقشه
استدلال به روايت
در
اين خصوص در دو مقام بحث مىكنيم:
1.
بررسى سند روايت
سند
روايت در فقيه مرسل است و در مشيخه آمده است كه:
و
ما كان فيه عن محمّد بن سنان، فقد رويته عن محمّد بن على ماجيلويه، عن عمّه محمّد
بن أبى القاسم، عن محمّد بن على الكوفى، عن محمّد بن سنان.
ورويته
عن أبى، عن على بن ابراهيم، عن أبيه، عن محمّد بن سنان
[1].