جصاص
در احكام القرآن [1]
و ابن كثير در تفسيرش [2] بدين نكته اشاره كرده اند و شبيه آن در كلام شيخ طوسى در تبيان نيز
آمده است [3].
نتيجه
اين كه، اطلاق آيه آنجا را كه بخواهند نطفه مردى را در رحم زنى غير همسرش بگذارند
را شامل مىشود.
مناقشه
استدلال به آيه
اگر
رواياتى كه مىگويند مقصود از حفظ فرج در همه آيات زنا است، نبودند [4]، اين بيان و اين اطلاق درست بود، امّا
با توجّه به آن روايات، كه بيان آنها گذشت، نمىتوانيم چنين اطلاقى را از آيه
استفاده كرده، آن را به محلّ بحث تعميم دهيم.
نتيجه
بررسى آيات و روايات
نتيجه
مباحث گذشته آن است كه:
1.
از ميان روايات استدلال شده، به هيچ وجه نتوانستيم حرمت شكل دوم تلقيح مصنوعى را
استفاده كنيم.
2.
از ميان چهار آيهاى كه بيان شد، تنها آيه هفتم سوره مؤمنون، يعنى: «فمن ابتغى وراء ذلك» قابل استدلال بر
حرمت شكل دوّم تلقيح مصنوعى مىباشد.