responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : سيره پيشوايان المؤلف : پيشوايى، مهدى    الجزء : 1  صفحة : 73

حضرت نبود، و تعداد آن ها نيز اندك بود و در صورت درگيرى كشته مى شدند، در حالى كه امام راضى به كشته شدن آن ها نبود. سخنان و بياناتى كه در اين زمينه از آن حضرت در دست است، اين امر را نشان مى دهد.

امام در بيانى، با اشاره به اين موضوع مى فرمايد:

...به وضع خود نظر افكندم، نه ياورى ديدم و نه مدافع و همكارى، مگر اهل بيتم كه دريغم آمد كشته شوند، بنابراين چشمان پر از خاشاك را فرو بستم و همچون كسى كه استخوان در گلويش گير كرده باشد، آب دهان فرو بردم... .[1]

امام به مناسبت ديگرى، در اين باره فرمود:

...اگر بعد از رحلت پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله)، عمويم حمزه و برادرم جعفر زنده بودند، هرگز ناگزير به بيعت نمى شدم، لكن به اين مصيبت دچار شدم كه جز دو نفر نومسلمان، عباس و عقيل در كنارم نبودند، از اين رو دريغم آمد اهل بيتم به هلاكت برسند، لذا چشم پر از خاشاك را فرو بستم و همچون كسى كه استخوان در گلويش گير كرده باشد، آب دهان فرو بردم... .[2]


[1]... فنظرت فإذاً ليس لى رافد و لا ذابّ و لا مساعد إلاّ اهل بيتى فضننتُ بهم عن المنية فأغضيتُ على القذى و جرِعت ريقى على الشجا.... (نهج البلاغه، خطبه217).
[2]... و لو كان بعد رسول الله(صلى الله عليه وآله) عمّى حمزة و أخى جعفر لم أبايع كرهاً و لكنّى مُنيت برجلين حديثى عهد بالإسلام، العباس و عقيل، فضَنِنْتُ بأهل بيتى عن الهلاك، فاغضيت عينى على القذى و جرعت ريقى على الشجا. (ابن طاووس، رضى الدين، كشف المحجة لثمرة المهجة، ص 249).
گفتنى است كه اين فراز از سخنان امام، بخشى از يك «منشور سياسى» يا «بيانيه سياسى» است كه به دنبال برخى از سؤال هاى انحرافى از امام، در زمان خلافت او (پس از كشته شدن محمد بن ابى بكر و سقوط مصر) در مورد موضع آن حضرت در برابر خلفاء، حضرت آن را به منشى خود املاء فرمود و او نوشت و آن گاه طبق نقل كلينى دستور داد هر جمعه در حضور مردم خوانده شود و ده نفر از ياران خاص خود را معرفى كرد كه شاهد قرائت آن باشند.
اين بيانيه سياسى مفصل، يكى از مهم ترين اسناد سياسى معتبر آن روز است كه حوادث سياسى جامعه را در دوران سه خليفه، از نگاه امام روشن مى سازد، در منابع متعدد تاريخى (از آن جمله در الغارات، ج1، ص 302 ـ 322; المسترشد، ص 408ـ 429; كشف المحجه، ص 236ـ 269 و بحارالأنوار، ج30، ص7ـ 26) مسنداً از سه طريق، و با تفاوت هايى در عبارات، نقل شده است. چنان كه ملاحظه مى شود، ما فقره مورد استشهاد را از كشف المحجه سيد ابن طاووس نقل كرديم كه آن را از رسائل كلينى نقل كرده است. (نسخه رسائل كلينى در دسترس سيد ابن طاووس بوده، اما اكنون موجود نيست) ضمناً طبرى شيعى در المسترشد، آن را با تفصيل بيش ترى به صورت خطبه نقل كرده و سيد رضى آن را تقطيع كرده و فقراتى را در خطبه 26 آورده است.
اسم الکتاب : سيره پيشوايان المؤلف : پيشوايى، مهدى    الجزء : 1  صفحة : 73
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست