responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : سيره پيشوايان المؤلف : پيشوايى، مهدى    الجزء : 1  صفحة : 475

به صورت غير مستقيم، حكومت هارون را نامشروع معرفى كرده با شيوه هاى مختلف، موضع معترضانه اتخاذ مى كرد. مجموع اين گونه اقدامات امام جاى شك براى كسى باقى نمى گذاشت كه او خود را پيشواى حقيقى مسلمانان مى داند و حكومت عباسيان را حكومت غاصبان مى شناسد. اينك در اين جا نمونه هايى از مبارزه منفى امام را از نظر خوانندگان محترم مى گذرانيم:

1. همكارى با هارون ممنوع!

الف. از نمونه هاى تحريم همكارى با حكومت هارون از ناحيه امام هفتم(عليه السلام)منع صفوان جمّال[1] (شتردار و كاروانچى) از همكارى با هارون است. به امام گزارش رسيد كه صفوان با هارون قرارداد بسته است كه با كاروان شتر خود، حمل و نقل وسائل و اسباب سفر هارون را به حج، به عهده بگيرد. امام او را از همكارى با هارون نهى كرد و كار او را در مورد قرار حمل و نقل هارون و كاروان همراه او به مكه مورد انتقاد قرار داد، زيرا اين كار صفوان به نوعى همكارى با هارون و مشروعيت دادن به حكومت او بود.

از اين رو، آن گاه كه صفوان خدمت امام رسيد آن حضرت به او فرمود: اى صفوان! همه كارهاى تو نيكو و زيبا است جز يك كار. او گفت: فدايت شوم آن چيست؟ فرمود: اين كه شترهايت را به هارون كرايه مى دهى. گفت: به خدا سوگند شترهايم را براى عياشى و سرمستى و لهو و صيد به وى كرايه نداده ام، بلكه تنها براى سفر حج اين كار را كرده ام، خود من هم به همراه آن ها نمى روم بلكه خدمت كارانم را با او مى فرستم. امام فرمود: آيا كرايه تو را داده اند يا قرار


[1] صفوان بن مهران جمال اسدى كوفى، از بزرگان محدثان شيعه مى باشد (معجم رجال الحديث، ج9، ص 121) او از شاگردان امام صادق و امام كاظم(عليهما السلام) بود و از اين دو امام رواياتى نقل كرده است (ر.ك: اصول كافى، ج2، كتاب الإيمان والكفر، باب الرضا بالقضاء، حديث5; كامل الزيارات، باب57، فى من زار الحسين(عليه السلام) احتساباً، حديث4; تهذيب الأحكام، ج5، ص 262، حديث 890). شيخ مفيد او را از بزرگان اصحاب امام صادق(عليه السلام) و از نزديكان او و اهل راز و از فقهاى شايسته و مورد اعتماد شمرده است (الإرشاد، ج2، ص 216).
اسم الکتاب : سيره پيشوايان المؤلف : پيشوايى، مهدى    الجزء : 1  صفحة : 475
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست