responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : سيره پيشوايان المؤلف : پيشوايى، مهدى    الجزء : 1  صفحة : 143

در سـراسـر دوران حكومت معاويه موج مى زد، روح قيام را در دل هاى مردم برانگيزند تا روز موعود فرا رسد![1]

چرا امام حسن(عليه السلام) صلح،

امّا

امام حسين(عليه السلام) قيام كرد؟

پيش از پاسخ به اين سؤال بايد توجه داشت كه دو امام، هم صلح داشتند، و هم قيام. چنان كه گذشت، امام مجتبى(عليه السلام) ابتدا در برابر لشگركشى معاويه، بسيج نيرو كرد و تا مدائن و ساباط به سمت شام پيشروى كرد، اما اوضاع و شرايط نامساعد، او را به پذيرش صلح ناگزير كرد.

امام حسين(عليه السلام) نيز كه صلح برادرش امام حسن(عليه السلام) را پذيرفته بود، پس از شهادت برادر در مدت حكومت معاويه، از قيام خوددارى كرد، و پس از مرگ معاويه، و سپرى شدن مدت صلح، در برابر حكومت يزيد، قيام كرد. بنابراين هر دو، به تناوب، هم صلح داشتند و هم قيام.

پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) با پيش بينى اين حوادث، سال ها پيش درباره اين دو فرزند عالى قدر خود فرموده بود: حسن و حسين دو پيشواى مسلمانان هستند خواه صلح كنند و خواه نبرد و جهاد.[2]

در بدو نظر ممكن است تصور شود كه در اين بيان پيامبر، صلح; مربوط به يكى از دو امام و جنگ مربوط ديگرى است، اما با توجه به آن چه گفته شد، شايد تفسير صحيح حديث، همان باشد كه در بالا گفته شد.


[1] شمس الدين، محمد مهدى، ارزيابى انقلاب حسين (عليه السلام)، ترجمه مهدى پيشوائى، ص178 179.
[2] ابن شهرآشوب مى نويسد: همه مسلمانان اتفاق دارند كه پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) فرمود: الحسن والحسين امامان قاما أو قعدا. مناقب آل ابى طالب، ج3، ص 1394.
اسم الکتاب : سيره پيشوايان المؤلف : پيشوايى، مهدى    الجزء : 1  صفحة : 143
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست