اسم الکتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) المؤلف : سراج جوزجانی، منهاج الدین الجزء : 2 صفحة : 413
سر
تهوماس هولديچ وادي كنر را براي گذشتن بهند از راه كابل و لمغان و باجور
مناسب ترين راه ميداند كه سكندر و بابر هم از ان گذشتهاند (سرحدات هند
244) بابر در تزك خود از جائي در وادي كنر بنام قراتو متذكر است، كه از
اينجا براه كوتل بادپش (بادپج) به لغمان ميرفتند (ص 84)، و امكان دارد كه
همين قيرات سابق الذكر باشد. و بابر گويد: كه در بين كابل و ننگرهار
بسيار پر مشقت راهست، در سه چار جا خورد خورد كوتلها دارد در دو سه جا
تنگيهاست، درين ميانهها معموره نبود، پايان فوروق ساي (كذا) و قراتو را من
معمور كنانيدم ازين جهت راه امن شد. (با برنامه ترجمه عبد الرحيم خان
خانان طبع بمبي 1308 ق) گرديزي فتح نور و قيرات را در سنه 411 ه بدست سلطان
محمود وقتي ميداند، كه از جنگ نندا و وادي گنگ برگشت وي گويد: دو دره است
يكي را قيرات گويند و ديگر را نورو جايهاي محكم است و مردم آن كافر و
بتپرست .... قيرات جاي منزه است و مردمانش شيرپرست ... شاه قيرات
مسلمان شد و بسيار مردم از قيرات مسلمان شدند، اما مردمان نور تمرد كردند،
امير محمود فرمود مر حاجب علي بن ايل ارسلان قريب را، تا به نور شد و آنرا
فتح كرد و قلعه بنا كرد، و مر علي بن قدر راحوق را كوتوالي آن قلعه داد و
ايشان اسلام بپذيرفتند و اسلام اندران ديار آشكار شد (زين الاخبار 62) يكي
از نويسندگان قيرات را در دامنههاي كوهسار كشمير همين گهرات 11 ميلي
كوهاله در دولائي كشمير ميداند، و نور را باناره لب آب جهلم در مقام شمل و
مجهولان تطبيق ميكند (روزنامه شهباز پشاور 12 سپتامبر 1951 م)
(77) بنيان
(تكميل تعليق نمبر 43) اديب شرف الدين عبد الله و صاف الحضرة در تاريخ
تجزية الامصار تاليف 702 ه بنيان را در كوه جود ذكر ميكند (ايليوت 3/ 36) و
ضياء برني در تاريخ فيروز شاهي (1- 363) شخصي را بنام مولانا حميد الدين
بنياني اسم برده است، راورتي اين شهر را بين وادي كرم و جيلم در نزديكيهاي
كوه جود قرار ميدهد، و با قيد شبهت از بنيان نه ميلي جنوب
اسم الکتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) المؤلف : سراج جوزجانی، منهاج الدین الجزء : 2 صفحة : 413