responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) المؤلف : سراج جوزجانی، منهاج الدین    الجزء : 2  صفحة : 205

فصل در تقرير بر افتادن مغل لعنهم اللّه‌

چنين مي‌گويد: داعي دولت قاهره منهاج سراج، طيب الله عيشه [1] كه اين قدر بحكم قصيده يحيي بن اعقب كه شاگرد أمير المؤمنين علي بن ابي طالب رض و كرم اللّه وجهه بوده است، و استاد حسن و حسين رضي اللّه عنهما بود [ه] و در خروج ترك و ظهور رفتنه چنگيزخان، و ظهور ترك چين قصيده‌يي گفته (اند، از اول حال ايشان تا وقت فناي آن جماعت جمله بيان كرده‌اند) از اول قصيده [كه] دليل بر افتادن ايشان است، تمام آورده شد، تا بنظر بزرگان گذر يابد، و ترجمه ابيات در زير هر بيت به فارسي [2] بيان كرده آمد تا بفهم همگنان برسد اللّه تعالي پادشاه مسلمانان و سلطان السلاطين ناصر الدنيا و الدين را بر سرير ملك داري باقي داراد، آمين يا رب العالمين.
[قصيدة] لامام يحيي اعقب رضي اللّه عنه [3]
احذر بني من القران العاشرو انفر با هلك قبل نفر النافر به پرهيز اي پسر [ك من] از قران دهم و بگريز (و بيرون شو) با اتباع خود پيش از گريختن ديگران [4]
و اسكن بلاد ابا لحجاز [5] و كن بهاو اصبر علي مضض [6] الزمان الجاير [7] و آرام گير بشهري از زمين عرب، و آنجا باش، و شكيبائي كن، برسيدن سختي زمانه جور كننده
و لا تركنن الي العراق لانهاسيشيعها [8] حد الحسام الباتر [9] ميل مكن [به] سوي عراق كه زود باشد كه فرا رسد آن را [10] تيزي برنده.


[1] اصل: طيب اللّه عليه
[2] اصل: فارسي بيان؟
[3] اين قصيده در عيون الأنباء تاليف 643 ه (ج 2 ص 16- 18) منسوب به بو علي سينا طبع شده و ابن ابي أصيبعة در انتساب آن به بو علي ترديد دارد. براي شرح رجوع شود بتاريخ ادبيات ايران از دكتر صقا (1/ 314) و تعليقات آخر اين كتاب نمير (80)
[4] اصل: با اتباع خويش، از آنكه بگريزند ديگران برهم
[5] اصل: يلحجار
[6] اصل مصض مط: مضي، در نسخ خطي مط: مضص، مضض، ولي مضض بمعني سختي و الم و تنكي است (المنجد)
[7] اصل: جاير
[8] اصل: سيبعها
[9] الباتر: القاطع
[10] اصل: كه آنرا زود باشد، كه فرا رسد، تيزي تيغ برنده.
طبقات ناصري، ج‌2، ص: 206 من فتنة افطس الانوف كانهم [1]سيل طماء [2] او كالجراد الناشر از گروهي پست بيني [3] كه لشكر ايشان سيلي است بر شكل ملخانند پراكنده [4]
حرف العيون [5] ترونهم في ذلةكم قد اذلوا من مليك قاهر [6] تنگ چشماني [7] كه ايشان را در خواري بيني، اما چند گه خواركننده پادشاهان قاهر را [در دنيا] [8]
ما قصدهم الا الدماء كأنها [9]ثأر لهم من كل ناه آمر [10] نباشد پيش نهاد ايشان مگر خونهاي خلق، گوئي از آدميان [11] كينه مي‌كشند، از جمله مهتر و كهتر
سيريك خوارزما يعود منابتاللعشب ليس لاهلها من قابر زود باشد [كه] بنمايد ترا خوارزم كه گردد مرغزار پر گياه و نباشد كسي كه خوارزميان را در گور كند [12]
و كذا خراسان (و) بلخ بعدهاو هرات تؤخذ بعد اخذ نشاور و همچنين خراسان و بلخ پس از ان خراب شود، و هري گرفته شود، پس از گرفتن [ولايت] نشاور
______________________________
[1] اصل: من فتنه فطش مط: من فتنه القطش، ولي افطس آنست كه بينيش پچق و پست باشد،
[2] مط: طما اصل: طماء از ماده طمو و طمي كه بمعني ارتفاع و پري آب نهر است (المنجد)
[3] اصل: لست؟
[4] مط: لشكر ايشان است سيلي و ملخانند پراكنده شد.
[5] مط: صرف، حرف، ميل و كجي است.
[6] اصل: گم قدر اذالوهن؟
[7] اصل: تنگ چشان كه
[8] مط: اما چندگاه خوار كنند پادشاهان قاهر را
[9] اصل:
الي الدنيا
[10] اصل:
تار لهم من كل تاء امر؟
ولي ثار طلب خون مقتول و قصاص است (المنجد)
[11] مط: خلق كه از آدميان كينه مي‌كشند از جمله كهتر و مهتر
[12] اصل: و نباشد خوارزميان را كسي در گور كند
طبقات ناصري، ج‌2، ص: 207 بلد الديلميين [1] جبالها و قلاعهاتضحي خرابا مالها من عامر [و] بلاد ديلم [2] بمعني مازندران (و) گيلان و كوهها و حصارهاء الموت [ملاحده] خراب شود [و نباشد كسي كه عمارت كند آنرا از ملاحده و جز ايشان]
و الري فيها يقتلون عصابةمن آل احمد هم بسيف الكافر در ري كشته شوند [3] گروهي بسيار از فرزندان مصطفي صلّي اللّه عليه و سلّم به تيغ كافران [خذلهم اللّه]
و يفر من سفك الدماء مليكهم‌فر الحمام من العقاب الكاسر و بگريزد از بيم ريختن خونهاء پادشاه ايشان (از كافر) چنانكه بگريزد از عقاب كبوتر [4] و آن محمد خوارزم شاه بود.
و يموت من حنق [5] علي ما ناله‌في لجة من لج بحر زاخر و بميرد آن پادشاه از خشم، و رنجي بدو رسد، در ژرفي درياء بزرگ و آن درياي مازندران بود كه محمد خوارزم شاه گريخت [6]
و خلاط [7] ترجع بعد بهجة منظرقفر [8] النبات باختلاف الحافر [9] و خلاط باز گردد، پس از تازگي عمارتها، بيابان بي گياه از سمب اسپان [10]
______________________________
[1] اصل: و الديلميين
[2] مط: ديلمين
[3] مط: شود.
[4] مط: چنانكه كبوتر گريزد از عقاب
[5] اصل: خنق، ولي حنق مط صحيح است بمعني قهر و غضب
[6] مط: از خشم زخم آنچه در ژرفي درياي بزرگ و آن در مازندران
[7] مط و اصل: اخلاط، ولي خلاط بكسر اول شهر معموري بود، در ارمينيه وسطي (مراصد) كه در ابن اثير (ج 12) در وقايع دفاع جلال الدين خوارزم شاه و يورش تتر نام آن برده مي‌شود
[8] القفر، الخلاء من الارض لا ماء فيه و لا ناس و لا كلاء (المنجد)
[9] حاقر: سم دواب
[10] اصل: و باز گردد احداد پس از تاريكي عمارتها بيابان پر گياه از سم اسپان كافران لعنهم اللّه؟ ولي صحيح اين عبارت بايد چنين باشد: و باز گردد خلاط پس از تازگي عمارتها بيابان بي گياه از سم اسبان. اما سمب در مط سبب طبع شده كه غلط است و سمب (سم) به معني حافر است.
اسم الکتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) المؤلف : سراج جوزجانی، منهاج الدین    الجزء : 2  صفحة : 205
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست